Home
About Game
Credits
D. Braben







e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution





David Braben

Przygoda Davida Brabena (urodzonego w 1964) z grami komputerowymi rozpoczęła się na początku lat osiemdziesiątych minionego wieku, kiedy to, mając lat 19, rozpoczął studia fizyki w prestiżowej Jesus College w Cambridge (gdzie również doktoryzował się z grafiki komputerowej).

W tym właśnie miejscu poznał Iana Bella, z którym to napisał swoją pierwszą i bodaj najsłynniejszą w tej dziedzinie rozrywki grę, Elite, napisaną w Assemblerze, będącym wówczas wymarzonym narzędziem do tego typu zadań.


Twórca Frontiera: David Braben





Gra wydana została na platformę BBC Micro we wrześniu 1984 przez Acronsoft (Braben pierwotnie złożył propozycję wydawniczą firmie Thorne EMI, która odrzuciła ją, gdyż Elite stanowiła program zupełnie odmienny od reszty produkowanych w latach osiemdziesiątych, a przez to niepewny rynkowo) i od razu okrzyknięta została mianem najlepszej gry na komputery 8-bitowe.

Elementem, który najbardziej przykuwał uwagę odbiorców do Elite było całkowicie trójwymiarowe środowisko gry, które zastosowane było do tej pory jedynie w Battle Zone firmy Atari. Po tym niewątpliwym sukcesie świat stanął przed Brabenem otworem. Ten jednak nie był jeszcze gotów na konfrontację z komercyjnością i pozostał przy swoich skromnych projektach na platformę Acron Archimedes, myśląc równocześnie nad kolejnym, poważnym produktem.



      Okładka Elite na Commodore


Prace nad Frontier: Elite II trwały pięć lat, co spowodowane było pedantycznością Brabena. Dodać należy, że tworzył on w kompletnym osamotnieniu - dziś zarzeka się, że już nie porwie się na tak szalony pomysł.

Za sprawą, tego wydanego w październiku 1993 roku przez GameTek (pozostającym na życzenie producenta w ścisłej współpracy z Konami Incorporated) programu, do Brabena przylgnęło imię guru komputerowego światka rozrywkowego, podczas gdy sam Frontier uhonorowany został nagrodą Live & Kicking Game Award). Zyskując w wyniku tego sukcesu fundusze na rozwinięcie swojej działalności programistycznej Braben otoczył się grupą zaufanych artystów, zakładając istniejącą do dziś firmę Frontier Developments z siedzibą
w Cambridge.

Niestety, Davidowi Brabenowi los nie zawsze sprzyjał. Jednym z jego największych programistycznych niepowodzeń okazała się kolejna część cyklu, który wypromował Brabena jako świetnego programistę, Frontier: First Encounters, wydana w 1995 ponownie przez GameTek. Gra zawierała mnóstwo błędów, przez co szybko straciła zainteresowanie szerokiej publiki a po zbyt późnym wprowadzeniu patch'a i małej dostępności (nie bylo internetu) wielu graczy juz do niej nie powrociło. Za taki obrót spraw Braben obwiniał zatrudniony przez wydawcę oddział testujący i postanowił dowodzić swoich racji na drodze sądowej.

Cała sprawa skończyła się dla Frontier Developments szczęśliwie, lecz na długo odebrała Brabenowi chęć do tworzenia gier. Od tego momentu postanowił zająć się samym patronatem nad programami twórców Frontier Developments, czego efektem jest V2000 z 98 roku, czyli odrestaurowana zręcznościówka Virus (znana również pod nazwą Zarch) z lat osiemdziesiątych, chwalona za urzekającą grafikę.

Wizja twórcy:

Istotnym elementem objawiającym się w twórczości Davida Brabena jest sposób kreacji fantastycznego świata, w każdej grze całkowicie odmiennego (to zjawisko jest zauważalne także w przypadku kolejnych części Elite). Bohaterem wszystkich jego programów są ludzie z początku nieco zagubieni w rzeczywistości w jaką zostali rzuceni (czyżby Braben szukał w ten sposób kontaktu z samym graczem), szukający drogi powrotu do domu. Świat do jakiego trafia jest światem pozbawionym namacalnych granic, przywodzący niekiedy na myśl twórczość wielkich pisarzy SF, takich jak Larry Niven, czy Robert Sheckley, a rozgrywka sama w sobie jest rozgrywką nieograniczoną przez liczbę wykonywanych zadań, czy ilość uzyskanych za nie punktów.

Co zaś można powiedzieć o samym Brabenie? To postać, jak sama twierdzi, ciesząca się życiem, pragnąca zainteresować odbiorcę swojej twórczości głębią pomysłów i ich szczegółowością. Choć o jakość efektów tego typu postanowienia można się spierać, przyznać trzeba, że niewiele jest tak odważnych postaci w dzisiejszym przemyśle cyfrowym. W ciele Brabena wciąż drzemie dziecko, które lubi w chwilach wolnych od pracy pograć na Nintendo 64, bądź też trochę posieciować na swoim pececie. Tutaj również objawia się wizja programisty, dotycząca przyszłości rynku komputerowego. Jest on zdania, że już niebawem możliwym okaże się połączenie komputerów i różnych typów konsol podczas jednej sesji sieciowej.

Dzieje dzisiejsze:

Po latach przerwy, zdobywając doświadczenie jako projektant, grafik i producent, Braben powraca na scenę gier komputerowych przyjmując rolę programisty czwartej części Elite, której planuje się podwójne wydanie - jedna wersja ma być wersją dla pojedynczego gracza, druga zaś przeznaczona będzie dla graczy wielu (widać chęć zarabiania podwójnych pieniędzy na jednym produkcie zaczyna stawać się modą wśród niektórych komputerowych gigantów).

Frontier Developments natomiast, zatrudniając na dzień dzisiejszy ponad dwadzieścia osób (a nabór do zespołu jest wciąż prowadzony), a skończywszy niedawno prace nad Infestation, zręcznościówką multiplayer, zaczyna wchodzić na rynek komputerów przenośnych, wraz ze swoim najnowszym projektem na Pocket PC i niektóre telefony komórkowe, tj. Nokia 7650, zatytułowanym Darxide EMP-TM, będącym odrestaurowaną wersją jednego z niezauważonych przez szerszą publikę, zarośniętych już długą brodą, programów z przeszłości zespołu.

Równie silny zebrał się wokół Brabena fanclub jego twórczości. W Internecie odnaleźć można mnóstwo sajtów, oferujących multum informacji o produktach Frontier Developments, jak i samego świata Elite, która według dzisiejszych szacunków sprzedała się w sumie w liczbie 500.000 kopii...





Wizje cyfrowego świata: David Braben
Adrian "Hanter" Bilski


do góry

 






Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Wizje cyfrowego świata Adrian "Hanter" Bilski
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
    PL Frontier: First Encounters Web Site