Home
Elite IV
Elite IV News








e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024 x 768
screen resolution











Na pytania odpowiada David Braben:

Czym jest Elite 4?

- Elite 4 jest to czwarta część serii Elite, jednak z pozostałymi łączy je tylko nazwa, która zesztą zostanie zmieniona kiedy gra pojawi się w sprzedaży.

Czy Elite 4 oparta będzie na prawdziwej fizyce?

- Tak, istotnie (wyłączając hyperspace i ogólną względność) jednak bardziej będzie to podobne do Elite niż Frontiera.

Jak Elite 4 będzie odnosić się do First Encounters?

- Są one całkowicie niezależne, nie ma żadnej spójności czasu i miejsc.

Czy Elite 4 będzie obsługiwało tryb multi-player?

- Obie wersje są w planach. Prawdopodobnie na dzień dzisiejszy wersja dla jednego gracza pojawi się pierwsza.

Kiedy możemy spodziewać się Elite 4?

- W planach mamy kilka terminów pojawienia się gry, jednak ogłosimy to tak szybko jak tylko będzie możliwe.

Czy Elite 4 bedzie miała realistyczne układy gwiezdne jak First Encounters, czy całkowicie stworzone światy jak Elite?

- Gra będzie miała realistyczne układy gwiezdne z pełnymi szczegółów powierzchanimi planet zauważalnymi już z orbit. Tak jak w FFE znowu możliwe będzie lądowanie na planetach.

Jakie platformy będzie obsługiwała Elite 4?

- Ogłosimy to tak szybko jak tylko będzie możliwe.


Źródło: Frontier Developments LTD.





Wiemy już teraz że poprzednia część Frontiera, First Encounters była przeznaczona do pracy pod Windowsem, jednak Gametek zaprzepaścił tą możliwość i FFE pracowało w DOS-ie. Wogóle pomiędzy Gametekiem a Frontier Developments zaistniało wiele udokumentowanych sporów.

W różnych konwersacjach które miały miejsce David Braben wspomniał że ma bardzo ambitne plany w związku z kolejną edycją Elite, jednak wcześniej musimy poczekać na komputery o wystarczającej mocy.

Styl lotu jak i fizyka którą znamy z FFE zostaną zmienione i zastąpione czymś bardziej przypominającym Elite, powinno to być coś pomiędzy grami a więc ani FFE, ani też Elite.
Przypuszczam że ta decyzja została wymuszona kwestiami marketingowymi, teraz gra będzie miała bardziej charakter rozrywkowy niż symulacyjny jak FFE i FE2.

Mówi się że będą ją cechować niepowatarzalne szczegóły planet i tryb multi-player ale Frontier Developments nie wspomina o tym zbyt wiele.

Pierwsza gra z serii Elite (Commodore) która powstała w 1984 roku była jedną z pierwszych gier trójwymiarowych na komputery domowe, a dodatkowo pierwszą grą w której połączono elementy walki i handlu. Żeby tego było mało David Braben również jako jeden z pierwszych, już we weczesnych latach osiemdziesiątych zastosował w Elite grafikę wektorową.




Kolejne odpowiedzi Davida Brabena pochodzą z różnych nieoficjalnych źródeł:

Czy Elite 4 będzie chodziło pod Windowsem?

- Tak, jest to praktycznie oczywiste że Elite 4 bedzie chodzić na Windowsach, tak jak większość nowych gier w dzisiejszych czasach. Odpowiednio do ostatnich udoskonaleń np. DirectX i jego szerokie wsparcie dla kart 3D.

Od 1995 roku pozostawiliśmy serię Elite samą sobie. Doświadczenia z Gametek były złe więc robiliśmy w tym czasie inne rzeczy, m.in. rozpoczeliśmy budowę zupełnie nowej technologii potrzebnej do gier które chcemy robić w przyszłości.

Możesz zdradzić jakieś pomysły które masz zarezerwowane dla następnej części Elite?
Czy masz zamiar wykorzystać w jakikolwiek sposób sieć internet?

- Jeszcze nie ujawniliśmy żadnych szczegółów co będzie w Elite 4. Powiem że to co robimy jest całkowicie różne od tego co robiliśmy do tej pory. Na pewno będziemy wspierać broadband connections, są planowane dwie oddzielne wersje gry: single i multi-player.

Mówiąc o wykorzystaniu sieci czy sądzisz że jest jakakolwiek szansa na posiadanie stałego łącza przez większość gospodarstw domowych w okresie życia PS2 czy Xboxa?

- To zależy na kogo liczysz. Dostępność sieci jest już bardzo dobra w wielu amerykańskich miastach, mniejsza w Europie, ale cały czas zmienia się to na plus.

Jakie są szanse że tym razem będziesz w stanie w pełni zrealizować swoje wizje?

- Główna zmiana o której mówią ludzie to udoskonalenie grafiki. Jest to tylko małą część zmian które mam nadzieję ujrzymy. Jakość grafiki pozwoli tylko roszerzyć atrakcyjność Elite 4, stawiamy na bardzo mocno rozgałęziony interaktywny handel i inne rzeczy.
Wracając do pytania wizje praktycznie nigdy nie są w pełni zrealizowane, ale mam nadzieję że tym razem zbliżymy się naprawdę mocno.

Czy masz zamiar użyć grafiki wektorowej jak miało to miejsce w poprzednich częściach serii?

- Niestety nie wyjawiamy narazie żadnych szczegółów.

Jest oczywiście bardzo dużym argumentem dla wydawcy przejście na PS2 i Xbox. Jak zrobicie sterowanie w Elite 4 kiedy poprzednie części miały tak wiele komend i kluczy? Czy w gruncie rzeczy nie patrzymy na całkowicie nową gre?

- Tak, absolutnie.

Czy planujecie zastosować rozwiązania z poprzednich części? Pytam ponieważ jeden z graczy napisał że dokowanie do stacji w Elite 2 to było najbardziej irytujące doświadczenie w jego całym zyciu.

- Elite 4 jest całkowicie inna od tego co było wcześniej. Pragniemy zapewnić że absolutnie nikt nie będzie zmuszany do robienia irytujących rzeczy w kółko od nowa jak miało to miejsce w Elite.

Podobno żądałeś by mieć nieskończony kosmos w pierwszej grze serii. Czy to prawda?

- Nigdy nie żądaliśmy nieskończonego kosmosu w Elite. Było tam 8 galaktyk po 256 systemów każda. Podczas pracy nad mapą było nawet tak że mieliśmy ok 300,000,000,000,000 galaktyk, ale było to głupie ponieważ było ich tak wiele że wyglądały tak samo.

Czy Ian Bell bierze udział w nowym projekcie? Jeśli nie to czy otrzyma on honorarium autorskie jako współtwórca serii?

- Nie, Ian nie bierze udziału w projekcie. Zakończyliśmy współpracę w chwili wydania First Encounters i od tamtej pory straciłem z nim kontakt. Jeśli Ian chce się ze mną skontaktować wie gdzie mnie znaleźć. Jeśli chodzi o honoraria autorskie Ian sprzedał swoje prawa do Elite wiele lat temu.


Kończąc te wszystkie dywagacje mam naprawdę wielkie obawy czy oby Frontier: First Encounters nie jest przypadkiem ostatnią częścią wspaniałej i niezapomnianej serii Elite. Wszystko co dobre kiedyś wreszcie ma swój koniec, tylko dlaczego przez prawie 10 lat musieliśmy trwać i wciąż trwamy w nieświadomości?

Pozostaje mieć nadzieję że David Braben i jego firma zaskoczą poraz kolejny cały świat kolejną superprodukcją która godnie zastąpi nam serię Elite. Pamiętajcie że First Encounters pozostaje wciąż żywą!

Commander: SICK_PL
sick@irc.pl






ELITE

do góry



 


Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
    PL Frontier: First Encounters Web Site