Home
Manual
Saker MK III
Systemy
Widok
Inwentarz
Mapa
Komunikacja
Skaner
Wskaźniki
Konsola
Sterowanie
Lot na uwięzi
Dokowanie
Mapy
Stardreamer
Pogoda
Test Pilota
Walka
Techniki
Pierwszy Lot

FAQ






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution






Dokowanie - Kompletny kurs

Braliśmy pod uwagę przeprowadzenie pełnego kursu dokonania startu, jednak
po glębszym zastanowieniu doszliśmy do wniosku, że nikt nie będzie mial problemu
z wciśnięciem klawisza odpalającego silniki i szybkiego oddalenia się od pasa startowego.

Okazalo się, że wielu osobom nastręcza sporo trudności ręczne dokowanie i dlatego do instrukcji dołączyliśmy oficjalny Kurs Dokowania, z którego korzysta także Marynarka Imperium. Zapoznaj się ze wszystkim do ostatniej litery, a na pewno nie powinieneś mieć żadnych problemów z lądowaniem w każdych warunkach.


1. W Kosmosie (stacja orbitalna)

Z dwóch możliwych form dokowania najprostsze jest dokowanie w kosmosie, głównie ze względu na to, że nawet jeśli popelnisz błąd w podchodzeniu, to i tak z niczym się nie zderzysz (dziewięć przypadków na dziesięć). Trzeba jednak wspomnieć, iż zdarzają się przypadki, w których młodym pilotom mimo wszystko udaje się uderzyć w bok stacji zupełnie nie trafiając do doku portu. Tego typu fakty można wytłumaczyć tylko na dwa sposoby: Podchodzą do stacji ze zbyt dużą prędkością, lub popisują się przed swoimi kolegami.

Port dokowy stacji kosmicznej jest ogromnym otworem, znajdującym się na jednym z boków stacji. Jest on duży na tyle, aby jednorazowo móc pomieścić dwa krążowniki klasy Pyton. Wszystkie stacje mają calą masę znaków i migających światel wskazu-jących wejście do doku. Zanim rozpoczniesz manewr podchodzenia lepiej skorzystaj z możliwości mapy trójwymiarowej i dobrze zapoznaj się rozkladem całej stacji.

Rozpoczynając dokowanie pierwszą rzeczą, o której należy pamiętać, jest to, iż nie wolno się śpieszyć. Może wydawać się to nudne, jednak należy dołożyć wszelkich starań, aby wykonać wszystko dobrze już za pierwszym razem. W grze nie masz innej szansy. Zwolnij na jakieś 200 kilometrów przed stacją, bardzo powoli zbliż się na odle-głość około 100 km. Zatrzymaj się calkowicie i za pomocą przycisku komunikacyjnego poproś o zgodę na dokowanie. Taka odległość może wydawać się szokująca, jednak w razie gdybyś nie dostał zgody, nie będziesz musiał się specjalnie wycofywać.

Po otrzymaniu zezwolenia na lądowanie rusz ponownie w kierunku stacji, przy czym stale zwracaj uwagę na wlot do doku. Jeśli nie znajdujesz się na wprost wejścia, wówczas obróć statek i otocz całą stację, pamiętając przy tym o zachowaniu bezpiecznego dystansu. Jeśli stacja znajduje się po Twojej lewej burcie, wówczas wybierz opcję podglądu zewnętrznego i tak ustaw kamerę, abyś mial widok na lewą stronę. Gdy wykonasz obrót i port dokowy znajdzie się na wprost Ciebie, wtedy zatrzymaj się i rozpocznij zbliżanie.

W tym samym momencie zobaczysz, jak cała stacja zacznie wirować wokół wejścia do doku. Jest to sztuczne wytwarzanie pola grawitacyjnego wewnątrz stacji, nie masz więc się czemu dziwić. Steruj na sam środek portu dokowego i w miarę zmniejszającej się odległości zwalniaj tak, abyś mógł w każdej chwili wprowadzić ostatnie poprawki kursu. Jeśli lecisz prawidłowym torem, to możesz rozpocząć ostatni etap podejścia. Gdy zetkniesz się z wysyłanym ze stacji holem magnetycznym, wtedy Twój statek wchodząc w pole siłowe zacznie również wirować. W tym czasie otworzy się brama chroniąca wejście do zatoki.

Twoim zadaniem jest już tylko prosty lot do chwili, aż kontrolę nad statkiem przejmą portowe dźwigi antygrawitacyjne. Aby poćwiczyć ten manewr, najlepiej jest opuścić stację i przelecieć w prostej linii około tysiąc kilometrów. Obracając się o 180 stopni ustawisz się dokładnie na wprost wejścia do portu. Jeśli dokładnie wykonasz powyższe instrukcje, to nie powinieneś mieć żadnych problemów. W miarę nabierania wprawy próbuj oddalać się od stacji na różne odległości i pod różnymi kątami.



Kieruj się na sam środek portu...


2. Na Planecie (port naziemny)

Lądowanie na powierzchni planety to zupełnie inna historia. Masz do czynienia z dwoma połączonymi ze sobą problemami. Pierwszy z nich to cała powierzchnia planety, z którą możesz się zderzyć, jeśli coś Ci nie wyjdzie. Drugi problem to fakt, że bardzo wiele planet posiada własne pole grawitacyjne, które może Cię skutecznie unieszkodliwić. Lądowanie na planecie wymaga szalenie precyzyjnego sterowania i szybkiego reagowania na ewentualne niebezpieczeństwa.

Ku przestrodze: jeśli planeta posiada własną atmosferę, nigdy nie próbuj na niej lądować nie uruchomiwszy wcześniej specjalnych osłon atmosferycznych (atmospheric shielding) - w przeciwnym razie, zanim zobaczysz bazę, z Ciebie
i Twojego statku zostanie tylko popiół.

Podejście do lądowania na planecie nieco się różni od lądowania na stacji kosmicznej; nie istnieje możliwość całkowitego zatrzymania się. Po wyłączeniu silników główną rolę napędową przejmuje siła grawitacji, którą, mając pewną, wprawę można nawet wykorzystać.

Pierwszy etap lądowania na planecie jest prosty - wejść na orbitę. Zbliżając się
do planety zwolnij i na bieżąco kontroluj odczyt swojego wysokościomierza. Będąc w kosmosie nie odczytasz na nim nic, jednak gdy już znajdziesz się na orbicie, nagle pojawi się tam ogromna liczba, która bardzo szybko zacznie się zmniejszać. W tym momencie powinieneś rozpocząć hamowanie. Po chwili poczujesz, że Twoja prędkość zniżania zmniejszyła się.

Efekt ten jest spowodowany odpaleniem silników hamujących, przedziwdziałających grawitacji. To może Ci się przydać, jeśli wchodzisz w atmosferę kilka tysięcy kilometrów od bazy, w której chcesz wylądować; nie jest to jednak konieczne.
Od tego momentu Twoim zadaniem jest starać się zejść na wysokość 300 m nad poziom morza i zwolnić do prędkości około 50 km/h. Wszystkie czynności wykonuj tak stopniowo, abyś się mógł przyzwyczaić do siły ciążenia. Teraz skieruj swój statek na port dokowy i rozpocznij zbliżanie.

Przelatując nad nim stopniowo obniżaj pułap. Jeszcze przez pewien czas kontynuuj lot, następnie wykonaj zwrot tak, aby lądowisko znalazło się na wprost Ciebie. Rozpocznij hamowanie i bardzo delikatnie zmniejszaj jeszcze wysokość. W tym momencie powinieneś skontaktować się Wieżą Kontroli Ruchu Powietrznego.

Zakładając, że otrzymałeś zgodę na lądowanie, cały czas zwalniając rozpocznij końcowe podejście. Wypuść podwozie i opadając podciągnij do siebie nos statku, co powinno spowodować zmniejszenie szybkości opadania. Nadłatując nad pas stratowy (przełącz się na podgląd zewnętrzny, aby to sprawdzić) powinieneś lecieć na wysokości około 30 m od lądowiska. Całkowicie wyłącz silniki i odpal silniki hamujące, aby zupełnie zredukować siłę pędu. Wyrównaj statek (tak ustaw koła celownicze, aby pokrywały się z linią horyzontu) i za chwilę powinieneś spokojnie opaść na płytę lądowiska. Gratulujemy!

Zanim polecisz w kosmos powinniśmy powiedzieć parę słów na temat niektórych środków bezpieczeństwa. Kosmos to ogromne i bardzo niebezpieczne miejsce, gdzie powinieneś umieć rozpoznać niepotrzebne ryzyka i potencjalne niebezpieczeństwa. Jeśli nie czujesz się najlepiej w walce i swoje interesy chciałbyś przeprowadzać w atmosferze względnego spokoju, to powinieneś przestrzegać kilku podstawowych zasad:

1. Trzymaj się z daleka od systemów, w których panuje anarchia i feudalizm. W takich miejscach kontrola Policji jest najsłabsza, co powoduje, że możesz się natknąć na
całe chmary piratów i innych przestępców.

2. Staraj się nie oddalać zbytnio od systemu. Tu również Policja mało panuje nad sytuacją i możesz zetknąć się nie miłą zgrają piratów. Duże jednostki transportowe, aby wyjść z nadprzestrzeni, muszą to zrobić w bezpiecznej odległości od systemu. Miej się na baczności i uważaj na pułapki.

3. Nie każdy statek, który mijasz, chce Cię zaatakować, dopóki więc nie zostaniesz ostrzelany, dopóty nie otwieraj ognia. Wiele jednostek, które będziesz spotykał na swojej drodze, to również zwykli podróżnicy załatwiający swoje interesy.

4. Jeśli jednak chcesz jak najszybciej stać się członkiem sił Elity (ponieważ na przykład lubisz pewną akcję), to po prostu nie zwracaj uwagi na powyższe zasady. Pamiętaj jednak o tym, że Policje najbogatszych systemów są najlepiej wyposażone



 

Mapy i jak je czytać  >>>

 


Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site