Home
Manual
Saker MK III
Systemy
Widok
Inwentarz
Mapa
Komunikacja
Skaner
Wskaźniki
Konsola
Sterowanie
Lot na uwięzi
Dokowanie
Mapy
Stardreamer
Pogoda
Test Pilota
Walka
Techniki
Pierwszy Lot

FAQ






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution






Plansza Komunikacyjna (F4)

Panel komunikacyjny jest ostatnim z czterech paneli głównych. Ten przycisk zajmuje się, mniej lub bardziej, całą łącznością z otaczającym Cię światem. To za jego pomocą możesz kupować i sprzedawać towary lub wyposażenie statku, przez niego kontaktujesz się z policją. Znajdując się w stacji orbitalnej lub w porcie, przez uruchomienie tego przycisku uaktywnia się poniższe panele głównej konsoli:




Prośba o zgodę na start (F5) Żanim będziesz mógł opuścić
jakąkolwiek bazę gwiezdną lub port planetarny w pierwszej kolejności
będziesz musiał uzyskać zgodę na start.
Centrum kierowania ruchu powietrznego i naziemnego ma i tak wystarczająco dużo roboty i wcale nie potrzebuje różnych dzikusów, którzy będą lądować i startować tak,
jak się im tylko podoba. Próbując opuścić planetę bez autoryzacji, możesz być przekonany, że zostaniesz zestrzelony przez policję. Tak więc, jeśli już zrobiłeś to, co miałeś zrobić i przeszedłeś przez procedurę bezpieczeństwa, wciśnij ten przycisk i poproś o zgodę na start.
Nie próbuj opuszczać bazy bez sygnału OK (możesz to zrobić, lecz nikt Cię za to nie polubi...).

Gdy otrzymasz zgodę na start, wówczas z Twojej Konsoli Nawigacyjnej zniknie symbol
czerwonego trójkąta.



Usługi stoczniowe (F6) Większość baz gwiezdnych i planet ma
taki czy inny typ stoczni, począwszy od bardzo prostych centrów uno-wocześniania a skończywszy na wyrafinowanych zakładach. Panel ob-sługuje kanał komunikacyjny między Twoim statkiem a stocznią, dzięki któremu możesz się zorientować, na jakie usługi możesz liczyć.
Więcej informacji znajduje się w dziale Shipyard / Equipment



Biuletyn - Tablica informacyjna (BBS) (F7) Jeszcze pięćdziesiąt lat temu biuletyny informacyjne na pokładach statków kosmicznych dopiero raczkowały. Mimo że były zapchane ofertami pomocy i pracy, to oprócz tego właściwie do niczego się nie nadawały. W naszych oświeconych dniach jest cała masa rzeczy, do których mogą się przydać. Jest tego tak dużo, że przygotowaliśmy do tego celu specjalny rozdział, który znajduje się trochę dalej.


Giełda (F8) Jeśli Twoje serce znajduje się we właściwym miejscu ( aby się upewnić możesz sobie kupić Intergalaktyczną Anatomię Haynes'a), to swoją karierę pilota możesz rozpocząć na giełdzie, gdzie możesz się nauczyć jak tanio można coś kupić i sprzedać z zyskiem.


Na ekranie znajdziesz listę wszystkich przedmiotów galaktyki, które są na sprzedaż. Przy każdej pozycji pojawia się również aktualna cena kupna i sprzedaży. Kliknięcie na przycisku zakupu bądź sprzedaży przenosi towar z lub na pokład Twojego statku, jednocześnie wprowadzając niezbędne poprawki w stanie Twojego konta



Policja (F9) Prawa galaktyki są surowe - tak naprawdę to bardzo surowe. Jednakże wcześniej czy później każdy je łamie. Tutaj możesz odpłacić społeczeństwu za swoje wykroczenia, nie martwiąc się o to, że będziesz ścigany i najprawdopodobniej zestrzelony, co z reguły od-bywa się na oczach Twojej rodziny i przyjaciół. Tutaj możesz również płacić wszelkie grzywny. Od czasu do czasu możesz także pomyśleć o przekupstwie...Więcej o policji i prawach galaktyki poniżej:

Lokalny komisariat policji - nikt nie lubi go odwiedzać, z reguły przychodzisz tutaj płacić kary które zostały na ciebie nałożone np. za przemyt nielegalnych towarów, start bez zezwolenia czy użycie broni w strefie bezpiecznej. Jak to już w życiu bywa, policjanci często są skorumpowani i możesz ich przekupić łapówką.

Policja prowadzi bezustanną obserwację przestrzeni kosmicznej i wkracza do akcji przy najmniejszych oznakach łamania prawa. Znalezienie się na liście poszukiwanych jest najgorszą rzeczą, która może Cię spotkać. Policja ma w swoich szeregach całą masę rewelacyjnych pilotów, a ich żmijowate pojazdy obronne są po sam dach wypchane uzbrojeniem.

Jeśli przez caly czas będziesz przestrzegał prawa, to nigdy nawet Cię nie zaczepią. Aby chociaż w pewnym stopniu Ci pomóc w poznaniu trudnych naszych zasad (obecnie obowiązują różne prawa, za które od razu można otrzymać karę śmierci...), przygotowaliśmy dla początkujących maly przewodnik po prawie.

1. PIRACTWO I MORDERSTWO
Żywy dowód istnienia archaicznego systemu policyjnego. Gdy w obecności policji zaatakujesz inny statek, będzie grozić kara za piractwo i morderstwo. Cokolwiek masz zamiar robić nigdy nie atakuj innych jednostek w pobliżu planet lub stacji kosmicznych roi się tam od policji.

2. ZAMACH NA POJAZD POLICJI
Biorąc to pod uwagę, że większość ludzi ogląda policyjną Żmiję tylko wówczas,
gdy nurkuje prosto na nich, strzelając zaciekle ze wszystkich swoich dział, wydaje się to trochę dziwne, że odpowiedzenie ogniem jest uznawane za przestępstwo, za które w ciągu kilku sekund można Cię oskarżyć i skazać.

3. DOKOWANIE BEZ ZEZWOLENIA
Lądowiska usytuowane na stacjach kosmicznych lub na planetach należą do obsługi ruchu powietrznego. Każdy intruz zostanie zestrzelony bez ostrzeżenia.

4. START BEZ ZEZWOLENIA
Kierowanie ruchem powietrznym wokól planety okazuje się być bardzo trudnym
zajęciem - dlatego pracownicy kontroli ruchu powietrznego są tak dobrze oplacani.
zadrzyj z nimi, a masz male szanse, że uda Ci się dostać do strefy nadprzestrzeni

5. GUZDRANIE SIĘ
Rozbijanie się wokół planet i stacji kosmicznych jest zabronione. Jakikolwiek statek, który złamie przepisy, może zostać zatrzymany, przeszukany, a następnie zniszczony.

6. NIELEGALNY IMPORT
Każda planeta ma swoją listę zastrzeżonych towarów, których nie wolno sprowadzać do systemu. Oczywiście to te, które mogą przynieść największe zyski. Jeśli jednak Cię złapią, to bardzo szybko zostaniesz po prostu ukarany wysoką grzywną i wpisem do akt.

7. NIELEGALNY EKSPORT
Udział w czarnym rynku może Ci przynieść masę gotówki. Jednak może Cię również kosztować Twój statek, nie mówiąc już o życiu.

8. ZAMACHY
Niektóre z najlepiej opłacanych misji w świecie to zlecenia dokonania zamachu,
z których wiele musi zostać wykonanych w bliskich odległościach od baz. Jeśli złapie Cię policja, to nie tylko, że uznają Cię za płatnego mordercę, lecz także zostaniesz skazany za piractwo.

9. POZBYWANIE SIĘ ODPADÓW W KOSMOSIE
Mimo że kosmos jest absolutnie ogromną przestrzenią, od jakiegoś czasu znajduje się tam tyle śmieci, że podchodzenie do planety i omijanie wałęsających się małych satelitów jest tak trudne, jak samo lądowanie. W rezultacie, pozbywanie się jakichkolwiek odpadów może następować tylko w obrębie stacji kosmicznych lub planetarnych baz, a do tego może się to odbywać tylko w obecności wyspecjalizowanej ekipy. Samowolne śmiecenie jest bardzo poważnym przestępstwem.

10. STRZELANIE W ZAMKNIĘTEJ STREFIE
Legendy wspominają czasy, kiedy to żołnierze, bojąc się o swoje życie, szukali schronienia w religijnych centrach, zwanych kościołami. Obecnie wystarczy znaleźć się w obrębie 3 kilometrów od stacji kosmicznej lub planetarnego doku, gdzie obowiązuje kategoryczny zakaz korzystania z broni. Jeden Twój strzał w zupełności wystarczy, abyś w jednej chwili stał się kupą opadającego złomu.

11. PROWADZENIE PRAC GÓRNICZYCH NA SKOLONIZOWANYCH PLANETACH
Górnictwo jest przez wielu uważane za wolny handel, ale to wcale nie oznacza, że możesz kopać, gdzie Ci się tylko spodoba. Każda skolonizowana planeta należy do zamieszkujących na niej ludzi; jakakolwiek próba wydobywania rudy lub minerałów zostanie potraktowana jako kradzież. Jeśli chcesz kopać, to musisz znaleźć niezamieszkaną planetę, znaną również pod nazwą ziemią mas.

12. NIEPŁACENIE MANDATÓW
Wszystkie z tych przestępstw, a także tysiące innych, niosą ze sobą bardzo poważne kary finansowe, a czasami również i karę śmierci. Zwlekanie z zapłatą mandatów może spowodować spontaniczny atak policji, który może okazać się fatalny w skutkach.




Komunikacja między statkami Znajdując się w przestrzeni ko-smicznej nie możesz korzystać ze standardowego systemu łączności. Jeśli więc wciśniesz czwarty przycisk panela głównego (lub F4), wów-czas zostanie uruchomiony specjalny system łączności między wszyst-kimi statkami. W którymś momencie swoich podróży będziesz musiał skontaktować się z innymi pilotami.
Swego czasu klasyczne radio zdawało nawet egzamin, jednak obecne różnice kulturowe i rasowe spowodowały, że szanse na znalezienie w bezmiarze galaktyki pilota, który będzie mówił tym samym dialektem, są bardzo nikłe. Zamiast tego na pokładach zaczęto instalować specjalne komputery komunikacyjne, które w pamięci mają zapisaną określoną liczbę pytań i zwrotów.

Wszystkie wyrażenia są wysyłane na inne statki w postaci zakodowanej; każdy odbiorca ma specjalny dekoder, który przetwarza wszystkie wiadomości na swój język. Odpowiedzi z drugiego statku są przesyłane na tej samej zasadzie, co pozwala na prowadzenie całkiem swobodnej rozmowy. Wybierając ten przycisk, otworzysz na głównym ekranie listę różnego rodzaju zwrotów. Wybierz któryś z nich, aby go wysłać, po czym poczekaj na odpowiedź.


 

Skaner >>>

 


Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site