Home
Manual
Saker MK III
Systemy
Widok
Inwentarz
Mapa
Komunikacja
Skaner
Wskaźniki
Konsola
Sterowanie
Lot na uwięzi
Dokowanie
Mapy
Stardreamer
Pogoda
Test Pilota
Walka
Techniki
Pierwszy Lot

FAQ






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution






Podwójna Konsola

Podwójna konsola, znajdująca się daleko z lewej strony Konsoli Sterowniczej, jest
jedną z największych innowacji inżynierów stoczni New Rossyth. Pozwala na obsługę na jednym module albo konsoli bojowej, albo też nawigacyjnej.

Przycisk BTN (F5) (Bitwa/Nawigacja) służy do przełączania trybu pracy.
Jeśli masz zamiar brać udział w walkach mając byle co pod ręką, to lepiej najpierw poćwicz korzystanie z tego przycisku, abyś umiał go użyć nawet z zamkniętymi oczami. Dopóki nie oddasz strzału, dopóty jesteś bezpieczny.
Przedstawione niżej przyrządy są opisane bardziej szczegółowo w dziale Shipyard / Equipment



To właśnie dzięki niej możesz się wogóle poruszać.
Od góry ku dołowi konsola nawigacyjna zawiera podane niżej części:


Nawigacja celu . Mały zielony kwadracik na samej górze konsoli nawigacyjnej. Dotknięcie tego przycisku powoduje uaktywnienie czujników laserów - rysunek obok. Komputer pokładowy przejdzie na system przeszukiwania przestrzeni i jakikolwiek obiekt, który znajdzie się w środku Twojego ekranu, będzie aktywnym celem.
System nawigacji celu podczas poszukiwania obiektów stale miga, a w chwili zlokalizowania i ustawienia celu daje o tym znać wysyłając sygnał dźwiękowy.
Zielony kwadrat zapamiętuje koordynaty swojego celu, które przekazuje również
Tobie. Odległości są podawane albo w jednostkach astronomicznych [AU], albo w kilometrach jeśli jesteś dość blisko celu.

Skrót klawiaturowy: "T"



Włącznik autopilota
Włącznik autopilota jest to mała czerwona strzałka, która znajduje się tuż pod kwadratem nawigacji celu, widać go doskonale na obrazku powyżej. Strzałka ta pojawia się w chwili, gdy wybierzesz odpowiedni pokojowy cel.

Uwaga: Jeśli strzałka się nie pojawi, to może oznaczać, że albo nie masz zainstalowanego autopilota, albo piratom udało się już go zniszczyć.

Aby uruchomić autopilota, kliknij na czerwonej strzałce - z lewej strony skanera zabłyśnie niebieskie światełko, które zasygnalizuje, że od tej pory statek jest prowadzony przez komputer.
Aby wyłączyć autopilota, kliknij jeszcze raz na czerwonej strzałce lub, jeśli chcesz wybrać nowy cel, kliknij na zielonym kwadracie nawigacji celu. Na czas poszukiwania nowego celu funkcje autopilota zostaną wstrzymane.

Skrót klawiaturowy: Klawisz TAB przechodzi po wszystkich funkcjach lotu -włączanie i wyłączanie silników oraz autopilota.




Brak pozwolenia na start Czerwony trójkąt ze znakiem wykrzyknika pośrodku jest sygnałem od władz portu, że nie wystąpiłeś z prośbą o pozwolenie na start. Próba ewentualnego startu może Cię wpędzić w nielada kłopoty dlatego zawsze o tym pamiętaj.

W chwili gdy zgłosisz chęć startu, to trójkąt zniknie.



Włącznik nadprędkości (Hyperdrive) Po wybraniu odpowiedniego punktu przeznaczenia w nadprzestrzeni uaktywni się .włącznik nadprędkości. Klikając na nim uruchomisz silniki nadprędkości, które przeprowadzą Cię do obranej lokalizacji przez wąskie korytarze kosmosu. Po przybyciu na miejsce przycisk zniknie i pojawi się ponownie dopiero wówczas, gdy znowu będziesz chciał skorzystać z kanałów nadprzestrzeni.

Uwaga: Korzystanie z nadprędkości w bliskiej odległości od planet i baz kosmicznych jest uważane za działanie antyspołeczne. Dlatego też wszystkie statki są wyposażone w specjalne regulatory, które blokują pracę silników nadprędkościowych, gdy te znajdują się zbyt blisko ludzkich zabudowań. Dopóki nie znajdziesz się w bezpiecznej odległości, dopóty korzystanie z włącznika nadprędkości jest bezcelowe.

Pamiętaj: Włącznik nadprędkości pojawi się tylko wówczas, gdy wybierzesz prawidłowy a więc osiągalny punkt docelowy, a także gdy Twój statek posiada wbudowane silniki nadprędkościowe i odpowiednią ilość paliwa w ładowni.



Podnoszenie / opuszczanie podwozia Dwa koła po obu stronach konsoli nawigacyjnej, powyżej wydechów silników, sterują pracą podwozia statku. Dotknięcie któregokolwiek z nich powoduje albo opuszczenie, albo podniesienie podwozia.


Po bezpiecznym opuszczeniu podwozia z lewej strony Twojego pulpitu zabłyśnie zielone światełko.
Uwaga: Podczas lotu statek będzie przebijać się przez całe masy mikrometeorytów, które przy małej prędkości nie są groźne, natomiast przy prędkości przelotowej wszystkie niechronione części statku - podwozie jest właściwie jedynym elementem, który nie znajduje się pod osłoną pola - z całą pewnością ulegną uszkodzeniu. Zaraz po starcie musisz chować podwozie.

Skrót klawiaturowy: "U'




Włączanie / wyłączanie silników Płomienie znajdujące się pod przyciskami podwozia służą do włączania lub wyłączania silników. Dotknięcie któregokolwiek z nich uruchamia wszystkie silniki, które pozwolą Ci albo na oderwanie się od lądowiska, albo na swobodny lot w przestrzeni.
Skrót klawiaturowy: klawisz TAB
.




Sterowanie czasem Sterownik czasu znajduje się w prawym rogu konsoli nawigacyjnej. Najmniejsza strzałka u podstawy umiejscawia Cię w czasie standardowym galaktyki (rzeczywistym) co jest bardzo ważne podczas walk.
Po każdym odebranym sygnale ostrzegawczym zawsze automatycznie powrócisz do tego czasu.
Inne ustawienia zwiększają poziom progresji czasu od dziesięciu do dziesięciu tysięcy razy normalnej wartości. Aby uruchomić sterownik, dotknij odpowiedniej strzałki.

Skrót klawiaturowy: SHIFT + F1, F2, F3, F4, F5 uaktywnia po kolei wybrane ustawienie.





Konsola Bojowa

Tutaj dochodzi do akcji. Pamiętaj, aby tu się dostać, musisz dotknąć przycisku BTN na głównej konsoli lub wcisnąć F5.




Celownik Bojowy

Czerwone kółko powyżej konsoli bojowej odgrywa rolę celownika. Dotknięcie go spowoduje uaktywnienie systemów przeszukiwawczych Twoich laserów. Najbliższy obiekt, który znajdzie się w ich zasięgu, sta-nie się aktywnym celem.

Kółko, oznaczające celownik bojowy, podczas przeszukiwania terenu będzie migać
i wykrycie oraz ustalenie celu zasygnalizuje dźwiękiem.

Czerwone koło celownika przejmie cel, a system radarowy wyświetli na ekranie jego aktualną odległość.

Skrót klawiaturowy: "T"
Po wybraniu celownika bojowego nie masz dostępu do żadnych tuneli celowniczych.




Pociski i miny

Pociski i miny, które znajdują się na pokładzie, są pokazane na tablicach umieszczonych po obu stronach celownika bojowego. Gdy masz już wybrany cel, to dotknięcie któregokolwiek pocisku spowoduje jego natychmiastowe odpalenie.

Uwaga: Nie próbuj działania systemu wówczas, gdy znajdujesz się na płycie lądowiska. Chyba że chcesz spowodować dużo zamieszania i narobić sobie mnóstwo wrogów.

Skrót klawiaturowy: "M" (odpala w kolejności pociski i miny)




Analizator chmur nadprzestrzeni

Jeśli masz takowy na pokładzie, wówczas panel pośrodku konsoli bo-jowej będzie podświetlony. Aby go uruchomić, wyceluj na chmurę poruszającego się w nadprzestrzeni statku i wciśnij przycisk analizatora.

Skrót klawiaturowy: ?


Komputer pokładowy przeanalizuje chmurę nadprzestrzeni, która znajduje się przed Tobą. Na ekranie pojawią się dane dotyczące masy statku i oczekiwany czas dotarcia statku do celu.



Zakłócacze Dotknięcie tego panela powoduje wypuszczenie chmury zakłócającej fale radarowe wrogich statków i pocisków. Są o wiele tańsze od urządzeń typu ECM i nie zużywają tyle energii. Nie działają może aż tak dobrze, ale wszystko ma swoje lepsze i gorsze strony.



ECM Panel znajdujący się u podstawy konsoli bojowej uruchamia jednostkę Elektronicznych Zasłon Antyradarowych (Electronic Counter Measure) (standardową lub wojskową), która wyprowadzi Cię ze wszystkich kłopotów.




Bomba Energetyczna Jeśli masz je na pokładzie, to wciśnięcie tego przycisku natychmiast uaktywni jedną z nich. Są o tyle użyteczne, że nie musisz się martwić o jakiekolwiek celowanie.




Na tym możemy zakończyć przegląd po wszystkich funkcjach statku. Doświadczeni piloci właściwie już w'tym momencie mogliby zapiąć pasy i wyruszyć ku swojemu przeznaczeniu. Nowi piloci, którzy raczej woleliby sami na razie nie startować, na pewno się ucieszą, że następny rozdział jest poświęcony nauce pilotażu.

 

Sterowanie >>>

 


Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site