Home
Manual
Saker MK III
Systemy
Widok
Inwentarz
Mapa
Komunikacja
Skaner
Wskaźniki
Konsola
Sterowanie
Lot na uwięzi
Dokowanie
Mapy
Stardreamer
Pogoda
Test Pilota
Walka
Techniki
Pierwszy Lot

FAQ






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution






Plansza Mapy (F3)

Poruszanie się po galaktyce może się okazać wcale nie takim prostym zadaniem. To jest ogromna przestrzeń, gdzie bardzo łatwo jest się zgubić, czego wielu podróżników doświadczyło już na wlasnej skórze. Musisz pamiętać, że Twój ekran jest dwuwymiarowy i ma pewne ograniczenia, gdy w grę wchodzi wyświetlanie obrazów trójwymiarowych i nieskończonych. Czasami może to spowodować pewne kłopoty. Jednakże jesteśmy w trzydziestym trzecim wieku i dzięki najnowszemu systemowi komputera pokladowego nie powinieneś mieć większych problemów.




Panel mapy (F3) jest trzecim przyciskiem paneli glównych i obsługuje podane niżej panele glównej konsoli:

Mapa Galaktyczna (F5) Dotknięcie przycisku mapy galaktycznej powoduje pojawienie się na ekranie zielonej siatki trzy na trzy, która dzieli całą galaktykę na przystępne smaczne kąski (znane pod nazwą sektorów), z których każdy ma osiem lat świetlnych.
Koordynaty systemu, definiujące pozycję każdego systemu slonecznego galaktyki, są przeliczane w systemie sektorowym. Ze względów historycznych SOL występuje jako podwójne zero. [0,0]
System, w którym się znajdujesz, jest oznaczony różowym krzyżem. Na początku gry jest to Próg Galaktyki (patrz rys poniżej).

Aby wybrać inny system, kliknij na nim przyciskiem myszy albo przesuń mapę za pomocą klawiszy kierunkowych. Nowo wybrany system (Titican na rys. 2) jest ozna-czony zielonym krzyżem. W dolnej prawej części konsoli znajduje się ekran tekstowy, w którym znajdzie się krótka notatka z nazwą systemu, rodzajem gwiazd, typami bu-dowli jeśli takowe istnieją) i odleglością od miejsca, w którym się obecnie znajdujesz. Za pomocą odpowiednich klawiszy funkcyjnych możesz zawsze wydobyć dodatkowe informacje.
Aby obracać mapę galaktyczną w trzecim wymiarze, wciśnij prawy przycisk myszy i poruszaj samą myszą. Na koniec, ladne różowe koło pokazuje jak daleko możesz się udać.Wszystko zależy od Twoich zapasów paliwa; jeśli od momentu wkroczenia do
systemu jeszcze nie zatankowaleś, to różowe kolo będzie raczej niewielkie.




Mapa Orbitalna (F6) Gdy już podświetliłeś system, któremu chcesz się bliżej przyjrzeć, wówczas wybierając ten panel uruchamiasz prawdziwie trójwymiarową mapę systemu z planetami i księżycami poruszającymi się po swoich orbitach.

Funkcja zbliżania i oddalania działa na tej samej zasadzie, jak w przypadku mapy galaktycznej - prawy przycisk myszy i obroty nią w celu zmiany kąta widzenia (patrz rys obok).
Uwaga: Mapa orbitalna pozwala na obserwację wrogich statków oraz, dzięki funkcji celowniczych konsoli bojowej, na celowanie do nich. Bardzo przydatne dane przy planowaniu ataków z zaskoczenia. .



Ekran danych (F7) Gdy na trójwymiarowej mapie galaktycznej podświetliłeś wybrany system, to ten przycisk pozwala na uzyskanie bardziej szczególowych danych dotyczących geograficznych i fizycz-nych wlaściwości każdego ciała systemu.
Najważniejsze dane systemowe są podane w streszczonym diagramie.
Panel przekazuje bardziej szczególowe dane, np. nazwy i liczbę glównych portów gwiezdnych, okresy orbitalne i temperatury powierzchni. Podany jest również typ atmosfery, co jest warte zapamiętania, ponieważ podchodząc do planet posiadających swoje atmosfery, będziesz musiał uruchomić specjalne osłony atmosferyczno-termiczne - patrz dział Equipment - Unowocześnianie Statku.



Obraz Galaktyki (F6) Kiedyś ktoś powiedział, że gdybyśmy zdawali sobie sprawę z tego, jacy jesteśmy mali w porównaniu z bezmiarem galaktyki, to "zwinęlibyśmy" się w ciągu jednej nocy. No cóż, sami podróżnicy kosmosu nie zwracali na to uwagi i właśnie po to, aby pokazać jacy jesteśmy mali, dołączyli Galaktyczny Podgląd Kosmosu.

Możesz się oddalić, aby mieć całą galaktykę na jednym ekranie, lub dokonać zbliżenia, aby przyjrzeć się czemuś nieco bardziej osiągalnemu. Ta funkcja nie jest tylko dodatkiem do wszystkich możliwości naszej konsoli. Mapa wskaże Ci, gdzie znajdują się największe skupiska gwiazd, czyli innymi słowy, gdzie można znaleźć najwięcej pracy i pieniędzy.



Ekonomia (F9) Mówiąc o pieniądzach, jeśli chcesz wiedzieć jak wy-gląda ekonomia danego systemu, to ta opcja pomoże Ci w uzyskaniu niezbędnych informacji. Podświetl system, któremu chcesz się przy-
jrzeć, następnie wybierz ten panel, po czym w jednej chwili będziesz
miał przed sobą odczyt towarów, na które jest zapotrzebowanie lub które są wystawione na sprzedaż po najniższych cenach.


Tajemnicą sukcesu w handlu jest kupno po niskich cenach i sprzedaż po wysokich. Ten panel jest podstawą planowania najbardziej efektywnych tras. Więcej o handlu w dziale Trading na polskiej stronie Frontiera



Struktura społeczna (F10) Dla każdego handlowca lub pilota Elite szukającego wrażeń bardzo ważna jest również informacja na temat struktury społecznej panującej w systemie. Układ społeczeństwa dyryguje pracą całego systemu, np. przy efektywnej pracy policji nie trzeba się specjalnie obawiać ataków pirackich.

Planując jakąkolwiek podróż trzeba wziąć również ten czynnik pod uwagę, zwłaszcza wtedy, gdy Twój statek cierpi już na braki mocy lub wymaga remontu. Patrząc na to z innej strony - jeśli znajdujesz się na nieco niższym szczeblu hierarchii i Twoją ambicją jest w miarę szybki awans, to na pewno nie chciałbyś nagle znaleźć się w systemie, którym rządzi anarchia (patrz rys. obok)
.


Struktura społeczna Titican'a



Zbliżenie (F11) Jak sugeruje sama nazwa, ta funkcja pozwala na tworzenie zbliżeń trójwymiarowej mapy galaktycznej i mapy systemów



Oddalenie (F12) Odwrotnie jak w przypadku zbliżenia - wszystkie obrazy są widziane z dalszej perspektywy. Często pozwala to na lepszą orientację w sytuacji.








Sterowanie mapą orbitalną

Bardzo podobna do zwykłej mapy orbitalnej, z tą tylko różnicą, że jest ograniczona do oddalonego systemu, który został wybrany na mapie galaktycznej. Szczególnie przydatna przy ustalaniu programu autopilo-ta (patrz dalej).

Skrót klawiaturowy: "R"


 


Komunikacja   >>>

 


Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site