Home
Manual
Saker MK III
Systemy
Widok
Inwentarz
Mapa
Komunikacja
Skaner
Wskaźniki
Konsola
Sterowanie
Lot na uwięzi
Dokowanie
Mapy
Stardreamer
Pogoda
Test Pilota
Walka
Techniki
Pierwszy Lot

FAQ






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution





Mapy i jak je czytać

Galaktyka jest ogromnym miejscem z ponad stu miliardami gwiazd, z których każda ma swoje własne systemy i planety. Tysiące z nich są zamieszkałe i mają różnego rodzaju stacje kosmiczne. Jak tylko można sobie wyobrazić, poruszanie się po nich mogłoby być dosyć ciężkim wyzwaniem.


Mapa galaktyczna



Byłoby to wówczas, gdyby nie zainstalowane na statku najnowsze systemy generacji map gwiezdnych. Tak więc, dzięki wspaniałym ludziom ze stoczni New Rossyth, możesz bez problemu poruszać się po wszystkich systemach, korzystając tylko z pomocy map: galaktycznej i orbitalnej oraz z autopilota. Poniżej podajemy jak to zrobić.

Pierwsza sprawa to znalezienie odpowiedniego systemu, do którego chciałbyś polecieć. Może się zdarzyć, że będziesz chciał udać się do konkretnego już systemu, chociażby po to, aby dostarczyć jakąś paczkę lub że wiesz o tym, iż za siedem ton sprzętu komputerowego możesz tam uzyskać pięć razy wyższą cenę.
Wszystko jest obsługiwane przez Panel Mapy (F3) - trzeci z podstawowych paneli głównej konsoli.

Po pierwsze musisz skorzystać z mapy galaktycznej (F5), która wskaże Ci wszystkie systemy znajdujące się w zasięgu Twojej nadprzestrzeni, a także ich kształty
i sytuację ekonomiczną.

Za pomocą funkcji powiększania i zmniejszania (F11 i F12) oraz klawiszy kierunkowych (strzałek) możesz w dowolny sposób poruszać się po mapie, aż system, do którego chcesz się udać, pojawi się na ekranie. Teraz albo kliknij na nim kursorem myszy, albo za pomocą klawiszy kierunkowych ustaw obraz systemu na środku monitora. Wybrany system będzie oznaczony zielonym krzyżem, podczas gdy system, w którym się obecnie znajdujesz, jest zaznaczony krzyżem różowym.

Wciskając prawy przycisk myszy możesz obracać mapą wokół trzeciej osi, co umożliwia podgląd na systemy, które znajdują się na tej samej płaszczyźnie co Ty. Jeśli się zgubisz, to klawisz "C" doprowadzi całą mapę do porządku.
U dołu ekranu sprawdź odległość do celu. Zorientuj się, czy masz do dyspozycji wystarczającą ilość paliwa. Następnie za pośrednictwem paneli danych (F7), ekonomii (F9) i struktury społecznej (F10) zapoznaj się ze stosunkami panującymi w systemie.

Nie zapomnij sprawdzić, czy są tam jakieś bazy gwiezdne, na których będziesz mógł wylądować (Ilu to już straciliśmy pilotów tylko z powodu nieostrożnego lotu w nadprzestrzeń?).





Przechodzenie w nadprzestrzeń

Zakładając, że znajdujesz się w bezpiecznej odległości od portu lub stacji kosmicznej, możesz rozpocząć uruchamianie silników nadprędkości. Aby to zrobić, kliknij po prostu na włączniku silników nadprzestrzeni, który znajduje się w środku Konsoli Nawigacyjnej. Zobaczysz otwierającą się strukturę kosmosu, która z chwilą wejścia do wybranego systemu powinna się za Tobą zamknąć. Zwykle tak bywa.



Błędne przeskoki w nadprzestrzeni

Inżynierowie stoczni New Rossyth ciężko pracują dniami i nocami, aby do naszych
systemów nie wkradł się żaden błąd. Jednak mamy tu do czynienia z rzeczywistością
i coś tak skomplikowanego jak podróże w nadprzestrzeni powodują, że zawsze istnieje możliwość, iż wyniknie coś odmiennego i wylądujesz zupełnie gdzie indziej niż zamierzałeś.

Tego typu sytuacje w handlu są nazywane błędnymi przeskokami i dla niektórych poszukiwaczy przygód może to być sygnał, że należy zrobić coś nowego w życiu. Regularne przeglądy statku pozwolą na uniknięcie takich sytuacji, jednak niezależnie od tego zawsze warto jest mieć pewien dodatkowy zapas paliwa, który może Ci pomóc bezpiecznie wydostać się z kłopotów.



Zamierzone błędne przeskoki


Raczej nie zalecamy takich praktyk, jednak czasami może to być skuteczny sposób zgubienia statku, który "siedzi Ci na ogonie" i do tego posiada analizator chmur nadprzestrzeni. Nie można określić, gdzie wylądujesz, i dlatego szansę na wyśledzenie
Twojego lotu są równe zeru. To, gdzie wylądujesz, jest zupełnie inną historią.
Aby wykonać zamierzony błędny przeskok, uruchamiając silniki nadprędkości
wciśnij klawisz ALT.



Lokalizowanie Bazy

Po dotarciu do systemu znajdziesz się w samym środku pustkowia. Najbliższa
Planeta jest oddalona o tuziny jednostek astronomicznych od Ciebie i jest niewiele większa od małej kropki. Próba znalezienia małej stacji kosmicznej byłaby naprawdę ciężką pracą, dlatego właśnie w stoczni New Rossyth wyposażono Twój statek w najnowsze, naprawdę trójwymiarowe generatory orbitalnych map. W każdej chwili masz podgląd na dowolnie wybrany system, gdzie możesz dokonać powiększeń bądź zmniejszeń każdej znajdującej się tam planety.

Na podglądzie mapy wciśnij przycisk danych (F7), aby zorientować się, gdzie
znajdują się wszystkie stacje kosmiczne. Następnie na mapie orbitalnej (F6) przejdź na powiększenie i po chwili na ekranie powinna pojawić się Twoja stacja.
W trybie podglądu wybieranie planety, stacji orbitalnej lub portu kosmicznego
odbywa się przez kliknięcie kursorem myszy na odpowiednim celu lub za pomocą systemu nawigacji celu podglądu mapy.

Kliknij. na zielonym kwadracie celowniczym, a następnie na wybranym obrazie pokazanym na którejkolwiek mapie wyświetlającej możliwe cele (mapa orbitalna, mapa danych). lub
za pomocą komputera nawigacyjnego (jeśli taki posiadasz) przez wciśnięcie na podglądzie mapy klawisza ..N" i następnie kliknięcie na wybranym rejonie. Niezależnie od wybranej metody zielony kwadrat celu przejmie cel i przekaże Ci jego namiary. Teraz w każdej chwili możesz uruchomić swojego autopilota.

W Elite II było to bardzo irytujące zadanie dlatego używaj zawsze navigation computera i nie bedziesz miał z tym żadnych problemów.


Tunele Celownicze

'.
Tunel celowniczy

Tunel celowniczy służy do przeprowadzania międzygwiezdnego podróżnika do
wybranego punktu w kosmosie. Użyty prawidłowo ustali optymalną prędkość oraz przeprowadzi Cię gładko i bez żadnych problemów do obranego miejsca przeznaczenia. Zbliżając się do końca podróży zwrócisz uwagę, że kwadraty tunelu będą usytuowane coraz bliżej siebie.

Twoim celem jest mijanie ich z równą częstotliwością. Dlatego w miarę zbliżania się do końcowego punktu lotu kwadraty będą pojawiać się coraz szybciej i aby utrzymać je na stałym poziomie pojawiania się, będziesz musiał zwolnić.
Uwaga: Na stronie Preferencji możesz wyłączyć opcję tuneli celowniczych.


Autopilot - Twój przyjaciel

Rodzaj lotu dla leniwych - zalecany wszystkim "świeżo upieczonym" pilotom.
To sprytne urządzenie bardzo ułatwia podróżowanie i właściwie dopóki nie zostaniesz zaatakowany, dopóty nie musisz dotykać koła sterowniczego. Na podglądzie lub na mapie wybierz cel i kilkając na czerwonej strzałce, która pojawi się poniżej, uruchom autopilota.

Komputer pokładowy doprowadzi Cię prosto do celu. Sam poprosi o zgodę na
lądowanie, o której będziesz wiedział wówczas, gdy na konsoli zapali się niebieska lampka. Aby skrócić czas wyczekiwania, możesz uruchomić zainstalowany na pokładzie generator snów gwiezdnych Stardreamer o którym w kolejnym dziale..

Co tu jeszcze można ułatwić?



 

Stardreamer   >>>

 


Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site