Home
Manual
Saker MK III
Systemy
Widok
Inwentarz
Mapa
Komunikacja
Skaner
Wskaźniki
Konsola
Sterowanie
Lot na uwięzi
Dokowanie
Mapy
Stardreamer
Pogoda
Test Pilota
Walka
Techniki
Pierwszy Lot

FAQ






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution







Twój pierwszy lot

Poniższy rozdział jest przeznaczony dla tych, którzy jeszcze nie mieli żadnej styczności ze statkiem. Jeśli dokładnie będziesz przestrzegał wszystkich instrukcji, to nie powinieneś mieć żadnych problemów w dostawaniu się z jednego systemu do dru-giego, czasami może nawet zdarzy Ci się okazja i zarobisz parę dodatkowych groszy.

Podczas naszej prostej lekcji nie nauczysz się wszystkiego, o czym powinieneś wiedzieć poruszając się po kosmosie, jednak z pewnością będzie to dla Ciebie dobry początek.

Sezonowi piloci mogą również skorzystać. Będą mogli sobie przypomnieć, jak należy się obchodzić ze sterami Saker'a MK III.

Przed pierwszym lotem, w zrozumieniu wszystkich instrukcji bardzo Ci pomoże zaznajomienie się z rozdziałami które opisują rozkład statku oraz głównej konsoli sterowania.

Twój pierwszy widok:

  To jest Twój statek, Saker MK III

 

Saker Mk III może nie jest najbardziej pojemną jednostką, jednak obraz ponad pulpitem pilota doskonale pokazuje wszystko, co się wokół niego dzieje.
Pierwszym wizerunkiem galaktyki, z którym się zetkniesz, będzie port Old Blackelk na Hope, ziemiopodobnej planecie, która wraz ze swoim, przypominającym dżunglę ekosystemem znajduje się w systemie słonecznym BRAM (nazwa ta pochodzi głównie dlatego, że stanowi naturalne przejście do grupy systemów połączonych ze
sobą w Unię Niepodległych Systemów).

Brama sama w sobie jest gigantyczną czerwoną gwiazdą, która ze wschodów
i zachodów słońca tworzy wspaniałe widowisko.

Jeśli chcesz rozejrzeć się po swoim nowym statku, wówczas, będąc w trybie
Widoków (F1), użyj panelu "widoku zewnętrznego (F9). Klawisze kierunkowe (strzałki)
pozwalają Ci na poruszanie kamerą, co umożliwia dokładne obejrzenie statku ze wszystich stron.


Więcej Szczegółów:


Ty i Twój Statek [Tryb Inwentaryzacyjny]

Dla tych, którzy wstając rano mają problemy z przypomnieniem sobie własnego imienia, mamy dobrą wiadomość. Program inwentaryzacyjny statku powie Ci praktycznie wszystko, o czym powinieneś wiedzieć. Wybierz panel inwentaryzacyjny (F2), a następnie stronę Profilu Komandora (F7), aby zobaczyć całą swoją kartotekę, o której istnieniu chciałbyś zapomnieć. Na razie jest pusta, ale nie martw się, to długo nie potrwa.


Twój Statek:

Saker Mk lll jest wyposażony w kilka niezwykle ważnych elementów.
Aby zapoznać się z nimi dokładniej, wybierz panel inwentaryzacyjny (F2), a następnie stronę wyposażenia statku (F6). Lista obejmuje Twoje aktualne wyposażenie: skaner, automatycznego pilota, tarcze atmosferyczne oraz dzięki uprzejmości stoczni New Rossyth - 1 MW laser pulsacyjny.


Ładunek:

Aby zapoznać się z zawartością swoich ładowni, z listy inwentaryzacyjnej statku
wybierz F10. Jeśli na pokładzie masz jakiś ładunek, wówczas ten ekran powie Ci co to jest oraz gdzie się znajduje. Sam wypróbuj ekran zaraz po pierwszym zakupie.

Pamiętaj! Nigdy nie masz za dużo paliwa. Od czasu do czasu musisz je tylko przelać z ładowni do zbiorników. Jeżeli nie masz systemu automatycznego tankowania, wówczas będziesz mógł to zrobić za pomocą przycisku uzupełnienia paliwa, który znajduje się właśnie na tej stronie.



1. Galaktyka:


Brama znajduje się w sektorze - 1.4

Ogólnie Rzecz Biorąc:

Poruszanie się po galaktyce (Mapa)

Na Głównej Konsoli (F3) wybierz panel mapy, aby zapoznać się Bramą i otaczającymi go systemami.

Pierwsza mapa, którą zobaczysz, będzie to zielona siatka Mapy Galaktycznej, na której będą zaznaczone wszystkie okoliczne gwiazdy. Brama znajduje się w samym środku i jest oznaczone różowym krzyżykiem (patrz rys. powyżej).

W prawym dolnym rogu konsoli, na małym tekstowym ekranie pod zegarem, są wyświetlane różnego rodzaju dane systemu. Koordynaty sektora (-1.4) znajdują się po lewej stronie, powyżej Podwójnej Konsoli.


2. Twój System

Wyświetlane dane praktycznie zawsze odnoszą się do systemu aktualnie podświetlo-nego na Mapie Galaktycznej.

Aktualnie podświetlonym systemem jest Brama, w którym to obecnie się znajdujesz.
Aby zmienić kąt widzenia, wciśnij prawy przycisk myszy i poruszaj nią. Zamiennie
możesz również użyć panelu zbliżeń lub klawisza F11 do powiększeń oraz F12 do zmniejszeń.

Różowy okrąg wskazuje maksymalny zasięg lotu, który opiera się na Twoich zapasach paliwa. Jeśli nie masz paliwa, to nigdzie nie polecisz.

.

Aby dokładniej się przyjrzeć wszystkim ciałom systemu oraz torom ich lotów, wybierz Mapę Orbitalną (F6). Strzałki "Do przodu" i "Do tyłu", które pojawiają się z prawej strony tuż nad główną konsolą, przesuwają planety wzdłuż ich naturalnych ścieżek, dzięki czemu możesz przewidywać, gdzie się znajdą w określonym czasie.

Aby przejrzeć dokładniejsze dane o systemie, wybierz Ekran Danych (F7).
W naszym przypadku możesz zauważyć, że Brama ma 15 głównych ciał. Klikając na
ktorymkolwiek z nich, uzyskasz o nich dodatkowe informacje.




   Ekran Danych przekaże Ci wszystkie potrzebne
     informacje na temat każdego ciała systemu

Kliknij na trzecim z kolei ciele - na małej, podobnej do Ziemi planecie, znajdującej się między dwiema średniej wielkości mgławicami gazów - a otrzymasz aktualny odczyt danych "Hope", o tym, gdzie między innymi znajdziesz informacje o opartej na tlenie atmosferze i że temperatura na powierzchni wynosi około 60 stopni Celsjusza. Pośród danych znajdzie się również lista najważniejszych portów planety

Klikając jeszcze raz na ciele znajdującym się pod planetą odtworzy Ci ono dane "Dublin Citadel " - stacji orbitalnej na Hope.

Dla wszystkich o słabym sercu! Szybka wycieczka do Dublin Citadel będzie dla nich dobrym bezstresowym treningiem (można również liczyć na wspaniały widok na planetę i czerwonego giganta - Bramę), podczas którego napewno nic złego ich nie spotka...


Handel:

   Ekran Ekonomiczny w Bramie

Aby przejrzeć informacje handlowe Bramy, wybierz ekran ekonomiczny F9.
Zwróć uwagę, że najważniejszy i największy eksport opiera się na: mięsie, skórach i żywym inwentarzu (transportowanym oczywiście tradycyjnymi metodami), podczas gdy importuje się głównie wyłącznie produkty przemysłowe: ciężkie plastiki, maszyny rolnicze i roboty.

Ogólnie rzecz biorąc, eksport jest tanim przedsięwzięciem; w przypadku importu sprawa wygląda inaczej. Tak więc, nie kupuj raczej tutaj robotów, chyba że bardzo chcesz, aby szybko spadły Twoje akcje.

Warto przy okazji wspomnieć, że handel niewolnikami jest nielegalny i jeśli zostaniesz złapany, to możesz mieć z tego powodu bardzo duże problemy.


Polityka:

Ekran Struktur Społecznych Bramy

Aby zorientować się w upodobaniach kulturowych i politycznych Bramy, wybierz panel Struktur Społecznych F1O. To jest jeden z kluczowych systemów wspólnoty i jako taki razem z pobliskimi zamieszkałymi regionami ma stabilną strukturę społeczną. Dopóki czegoś nie przeskrobiesz i nie zadrzesz z policją, dopóty w granicach Bramy będziesz całkowicie bezpieczny,


3. Dokąd się udać?

Teraz, gdy już wiesz wszystko na temat Bramy, musisz się zdecydować, dokąd chcesz się udać.

Ponownie spójrz na mapę galaktyczną (F5) i następnie od razu kliknij na Titicanie
[-2,5] lub za pomocą klawiszy kierunkowych (strzałek) przesuń się do góry i nieco w lewo - do systemu Titican w sektorze o koordynatach [-2.5], który jest oddalony od Twojego miejsca pobytu o 4.42 lata świetlne (najbliższy system po Bramie - nie sposób go nie znaleźć).

Nowo wybrany system jest oznaczony zielonym krzyżem i dzięki temu wyróżnia się spośród innych systemów.

Szybko zerknij na sterowną mapę orbitalną (R) i zobacz co i gdzie znajduje się w systemie.

Wybierz ekran danych (F7) i przyjrzyj się planetom nowo wybranego systemu. Druga z kolei to "Kotlina Jenning'a". Na jej orbicie porusza się stacja kosmiczna "Argent", nazwana tak na cześć Meredith Argent, jednej z założycielek Wspólnoty Niepodleglych Systemów (i współwłaścicielki stoczni New Rossyth).

Titican jest średnio zaawansowanym systemem górniczym. Zerknij na ekran ekonomiczny (F9) a szybko się zorientujesz, że głównie importuje się tam mięso zwierzęce, owoce, warzywa, minerały, podczas gdy przedmioty o wysokim stopniu specjalizacji znajdują się na liście eksportu.

Oto cały klucz do handlu. Ile tylko możesz, kupuj i dostarcz im tego, czego ludzie potrzebują. Dużo więcej informacji o handlu znajdziesz w dziale Careers / Trading
na PL FFE Web Site.

Polityka:

Titican jest kolejnym systemem demokratycznej wspólnoty, Twoja wizyta nie
powinna być więc niczym innym, jak tylko wycieczką turystyczną. Zadnych piratów,
żadnych anarchistów, żadnych spragnionych zabawy latających szwadronów drugiego
Cesarskiego Protektoratu. Rzekomo :-).



4. Co Zabrać?

Twoją pierwszą podróżą będzie lot z rolniczego świata dżungli na planetę o średnio rozwiniętej technologii górnictwa. Dlatego też radzilibyśmy Ci, abyś zabrał ze sobą trochę jedzenia dla górników, a przywiózł z powrotem różnego rodzaju wyroby techniczne (w razie gdy chce Ci się znów lecieć przez Bramę).

Załadunek:

Wszystkie prace załadunkowe odbywają się za pomocą i dzięki uprzejmości departamentu obsługi - możesz się z nimi połączyć za pomocą panelu komunikacyjnego.

Oto lista rzeczy, które powinny zostać sprawdzone przed odlotem:
Elementy statku (F6)
Tablica czasopism (F7)
Paliwo (F8)
Towar (F8)


Elementy Statku [F6]

W chwili obecnej Twój Saker Mk III może w zupełności zaspokoić wszystkie Twoje potrzeby - i bardzo dobrze, ponieważ i tak nie masz pieniędzy, aby kupić coś większego. Gdybyś miał lub chciał zrobić coś zupełnie szalonego (np; kupić prom międzyplanetarny), musiałbyś się skontaktować z obsługą stoczni pod numerem F6.

Z czasem, kiedy już będziesz miał kredyt, będziesz mógł kupować za pomocą tego serwisu większe i lepsze statki, liczniejsze i lepsze uzbrojenie i w miarę potrzeby zawsze je doglądać. Zanim kupisz cokolwiek na rynku warto tu zajrzeć, nie ma bowiem sensu podjęcie próby zakupu setek ton różnych dziwnych przedmiotów, jeśli dopiero co zapchałeś całą swoją przestrzeń akceleratorem plazmy.


Tablica Ogłoszeń [F7]

Jeśli wiesz dokąd chcesz polecieć, masz już wytyczoną drogę, wiesz co chcesz zabrać, wówczas dobrze jest zajrzeć do tablicy czasopism i zobaczyć czy przypadkiem ktoś nie sprzedaje czegoś tanio, a co mogłoby Ci się jednocześnie przydać, albo czy ktoś nie potrzebuje dostarczyć w określone miejsce jakieś przesyłki.

Z czasem będziesz mógl również zabierać ludzi, jednak najpierw będziesz musiał się postarać o kredyt oraz kupić i zainstalować na pokładzie specjalne kabiny pasażerskie

Informacje o wszystkich ciekawych misjach znajdują się na tablicy czasopism (BBS)

Wybierz tablicę biuletynu Old Blackelk (F7), szybko przeleć wzrokiem po liście
i poszukaj czy może ktoś sprzedaje coś ciekawego lub potrzebuje coś gdzieś przewieźć. Małą paczkę możesz zawsze wsadzić pod swoje siedzenie, w ten sposób nikomu nie będzie przeszkadzała, a także nie zabierze jednocześnie miejsca w ładowni - wygodny sposób dorobienia paru groszy.

Jeśli coś Ci się spodoba, to kliknij na przycisku obok, aby utworzyć bezpośrednie łącze z ogłoszeniodawcą. Jeśli zdecydujesz się coś zabrać, wtedy kliknij na "OK-Agreed" (załatwione) i wówczas dany przedmiot (lub osoba) zostanie automatycznie załadowany na pokład statku.


Dzienniki



Kosmos jest ogromnym miejscem, pełnym ludzi robiących dziwne i wspaniałe rzeczy. Aby połapać się, kto jest kim, kto dla kogo pracuje i kogo w tym miesiącu możesz oskarżyć o zniesławienie (nie wspominając już o rubrykach towarzyskich i przepisach na nowe koktajle), musisz czytać dzienniki.

Oto one: Frontier News, Universal Scientist, Imperial Herald, Federal Times i RIG
MIędzygalaktyczne plotki).

Pakiet z New Rossyth zawiera początkową subskrypcję wszystkich pięciu dziennikow. Gdy się ona skończy, będziesz musiał ją ponownie wykupić za pomocą tablicy
ogłoszeń.

Wszystkie informacje na temat życia Wspólnoty znajdują się właśnie w dziennikach, jeśli więc chcesz czuć się częścią świata, w którym żyjesz, to radzimy, abyś czytał
wszystkie. Wyczekując w doku zawsze warto poprzeglądać co dzieje się w świecie.
Nigdy nie wiesz, a może tuż obok będziesz miał szansę na zrobienie dobrego interesu. To właśnie od zawartych informacji zależy w dużej mierze wybór Twojej nowej trasy.


Paliwo i towary [F8]

Giełda (Stockmarket)

Aby cokolwiek sprzedać lub kupić, musisz się udać na giełdę. Wybierz panel giełdy (F8) i zapoznaj się z listą (patrz obrazek powyżej)

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to kupić wystarczającą ilość paliwa, wystarczającą na dotarcie do zamierzonego celu. Akurat w tym przypadku jedna tona paliwa w zupełności wystarczy, nie musisz wypełniać cennego miejsca w ładowniach na dodatkowe paliwo. Nigdy nie kupuj więcej niż naprawdę potrzebujesz.

Przeleć w dół listy do "Paliwa Wodorowego" (Hydrogen Fuel) i kliknij na przycisku obok. Lista z prawej strony pokazuje, że w chwili obecnej w zbiornikach masz jedną (1) tonę paliwa.

Teraz musisz się zdecydować, co chcesz wziąć ze sobą do ładowni. Niestety teraz masz bardzo ograniczone możliwości uzyskania kredytu (trzeba z przykrością stwierdzić, iż żaden ze sprzedawców nie podpisze z Tobą żadnej umowy o pożyczkę - prawdopodobieństwo, że nie wrócisz żywy z podróży jest zbyt wielkie). Musisz wybrać coś takiego, co jest na codzień eksportowane z Bramy i jednocześnie importowane w Titicanie, a także coś, na co Cię stać. Radzimy, abyś na tę podróż wybrał ZIARNA (Grain).

Przejrzyj listę i kup 4 tony ziarna, które zabierzesz do Titican'u. Nie przejmuj się, jeśli przez pomyłkę kupisz coś innego - jeżeli uda Ci się to szybko sprzedać i cena nie ulegnie zmianie, to nic na tym nie stracisz. W dolnej lewej części ekranu znajdują się wyświetlone liczby, określające pozostałą wolną przestrzeń w ładowniach oraz ilość Twoich pieniędzy.

Jeśli chcesz całkowicie wypełnić swoje ładownie, kup coś taniego, np. ciekły tlen.
Przyjrzyj się cenom głównych towarów eksportu i importu Bramy tak, abyś po dotarciu do Argentu mógł je porównać.

Jeśli chcesz zobaczyć, co już masz na pokładzie, wówczas przejdź do planszy inwentaryzacyjnej (F2) i następnie do Ładunku na Pokładzie (Cargo on Board) (F10).

Więcej informacji na temat handlu znajduje się w dziale Trading.



Policja



Tak, dla pewności, sprawdź również swoją kartotekę policyjną. Możesz mieć jakieś mandaty do zapłacenia, o których nawet nie wiesz (w obecnej chwili byłoby to
przykre, ponieważ nawet nie masz pieniędzy, aby za nie zapłacić).

Odlot z nieuiszczonymi mandatami poruszy Policję bardziej niż cokolwiek innego, lepiej więc aby Ci to weszło w krew, że przed każdym startem musisz skorzystać z panela komunikacyjnego (F4) i następnie z panela łączności z Policją (F10), a także sprawdzić, czy nie jesteś nic im winien. Za co można dostać grzywnę oraz co jest powszechnie tępione przez władze dowiesz się z działu POLICE.


ODLATUJEMY STĄD!

Są cztery podstawowe etapy lotu, które w szczegółach zostały opisane w paragrafie poświęconym przyrządom sterowniczym.

- Pozwolenie na start
- Start
- Przeskok w nadprzestrzeń
- Lądowanie


Pozwolenie na start

Upewnij się, że Podwójna Konsola z lewej strony konsoli sterowania jest ustawiona w położeniu nawigacyjnym. Jeśli nie jesteś pewien, to wybierz panel widoków (F1) a następnie panel Bojowy/Nawigacyjny (F5) tak, aby zielony kwadrat celowniczy znalazł się u samej góry konsoli. Jeśli zamiast tego zobaczysz czerwone kółko to kliknij jeszcze raz.

Czerwony trójkąt ostrzegawczy oznacza. że jeszcze nie otrzymałeś zgody na start.
Aby poprosić o zgodę, wybierz panel komunikacyjny (F4) i następnie panel Prośby o Zgodę na Start (F5). Przesuwający się panel z prawej strony konsoli sterowania zasygnalizuje Ci, kiedy będziesz już mógł startować, oprócz tego z konsoli nawigacyjnej zniknie czerwony trójkąt ostrzegawczy.


 

Start

- Aby wystartować albo odpal silniki wciskając ikonę silników na panelu sterowania, albowciśnij klawisz TAB.

Silniki pionowego startu uniosą Cię na wysokość, na której będziesz bezpiecznie mógł wykonywać wszystkie manewry.

- Nie ociągaj się, oprócz Ciebie są również inne statki, które chciałyby wystartować. Niektóre z nich są większe i jeśli będziesz się guzdrał, to nie będą się przejmować
i wepchną się silą.

Trzymając wciśnięty prawy przycisk myszy przysuń ją do siebie i unieś nos swojego Saker'a. Przyjrzyj się, jak w miarę zmiany kierunku lotu i widoków, koła celownicze najpierw się oddalają, a następnie nakładają na siebie.

- Wciskając przez kilka sekund klawisz ENTER, uruchom główne silniki i powoli
zaczniesz opuszczać atmosferę Hope.

- Jeśli do tej pory jeszcze nie latałeś, to teraz po raz pierwszy masz okazję dotknąĆ wszystkich przyrządów. Przeczytaj rozdział instrukcji o przyrządach sterowniczych,
a następnie poćwicz kilka najczęściej używanych manewrów. Przez chwilę polataj wokół planety - New Blackelk znajduje się nad samym wybrzeżem, możesz więc spokojnie przećwiczyć loty po zatokach i wąskich korytarzach wokół brzegów.

- Użyj wszystkich dostępnych widoków (przedniego F6, wstecznego F7, zewnętrznego F9), aby dobrze przyjrzeć się całej otaczającej Cię scenerii. To jest najprawdopodobniej Twój jedyny spokojny lot, podczas którego nie musisz się obawiać, że w każdej chwili na ogonie może pojawić się jakiś wściekły pirat; wykorzystaj więc to.


 

Przeskok w nadprzestrzeń



Do Titican'a mógłbyś się dostać bez przeskoku w nadprzestrzeń, jednak to by zajęło dosyć dużo czasu. Radzimy więc oszczędzić sobie nudy i przejść w nadprzestrzeń.

- Szybko spójrz na mapę galaktyczną w trybie mapy (F3, F5) i sprawdź, czy Titican jest podświetlony i zaznaczony jako cel Twojej podróży w nadprzestrzeni. Jeśli nie, wówczas ponownie wycentruj na nim. Po ustawieniu punktu docelowego na środku konsoli nawigacyjnej pojawi się przełącznik nadprzestrzeni.

Wróć do normalnego widoku wciskając panel widoków lub F1.

- Wciskając przełącznik nadprędkości lub klawisz "H", uruchom silniki nadprędkości. Zwróć uwagę na rozpraszającą się materię kosmosu, która w miarę zbliżania się do Titican'a powróci do swojej normalnej postaci. Wytworzona przez Ciebie chmura nadprędkości jest duża i naprawdę warto się jej przyjrzeć (szybko przejdź na widok wsteczny, jednak nie zapomnij po tym o powrocie do normalnego podglądu).

Niestety jest ona również drogowskazem dla przelatujących w okolicy piratów, gdy więc już tam dotrzesz wtedy nie lataj sobie od tak - bez powodu.

- Wciśnij klawisz ENTER, aby jak najszybciej zwiększyć prędkość ustaloną i opuść
zagrożony teren.

GRATULUJEMY! Właśnie zakończyłeś pierwszy etap kosmicznego lotu!


Przylot i łatwe prowadzenie - Autopilot

Dzięki uprzejmości stoczni New Rossyth, która za wszelką cenę chce Ci ułatwić
życie w kosmosie, autopilot jest montowany seryjnie w każdym nowym Sakerze MkIII.

Aby użyć autopilota, musisz wybrać cel. Możesz to zrobić w trybie widoków
(F1) lub na każdej mapie (F3).

Najprostszą metodą jest przejście do mapy orbitalnej (F6) i Powiększanie obrazu do momentu, aż wyraźnie będziesz widział "Kotlina Jenning'a". Jeśli będziesz musiał obrócić mapę, wówczas wciśnij prawy przycisk myszy i obracaj myszą.


 

Kliknij na Jennings Hollow, aby ją wycentrować na ekranie, następnie parokrotnie powiększ jej obraz, aż wyraźnie zobaczysz stację orbitalną Argent. Jeśli stacja znajduje się za planetą, wówczas za pomocą myszy i jej prawego przycisku obróć mapę.

Teraz kliknij na zielonym kwadracie obsługi nawigacyjnej celu, znajdującym się u góry konsoli nawigacyjnej. Następnie kliknij na stacji orbitalnej "Argent", aby zaznaczyć ją jako punkt docelowy dla autopilota. Na obrazie celu pojawi się kwadrat naprowadzający, który jednocześnie oznajmi Ci, że Twój wybór został zapamiętany.

Uwaga: Innowacyjny nowy komputer nawigacyjny, wyprodukowany przez inżynierów z New Rossyth, wykona całą pracę za Ciebie - włącznie z uruchomieniem autopilota (gdy znajdujesz się w kosmosie). Jeśli będziesz miał trochę dodatkowych pieniędzy, to nie zastanawiaj się tylko od razu go kupuj.

Teraz wróć do trybu widoków (F1) i uruchom autopilota, wciskając czerwoną
strzałkę na konsoli nawigacyjnej (lub wciśnij klawisz TAB).

Gdy system automatycznego pilotażu zostanie pomyślnie włączony, wtedy pośród Twoich przyrządów pokładowych pojawi się niebieskie światełko sygnalizacyjne, oznaczające że wszystko jest w jak najlepszym porządku.

Jeśli na stronie preferencji nie wyłączyłeś funkcji tunelów celowniczych, wówczas na ekranie Twój kurs będzie zaznaczony zielonymi koncentrycznymi kwadratami (patrz obrazek poniżej)



Kontrola czasu generatora gwiezdnych snów (Stardreamer)

W przestrzeni kosmicznej czas płynie bardzo powoli. To znaczy tyka dokładnie tak samo, jak normalnie na Ziemi, jednak tutaj nie ma nawet słupów telegraficznych, które mógłbyś liczyć zapełniając tym nudę. Zamiast tego inżynierowie z New Rossyth stworzyli dla Ciebie generator snów gwiezdnych (Stardreamer), który pozwala na zmianę postrzegania życia i przestrzeni.

Włącznik Stardreamer'a znajduje się na prawym końcu konsoli nawigacyjnej.
Mała strzałka powyżej przycisku pauzy daje normalną skalę czasu. Każda z dłuższych strzałek powyżej zwiększa upływ czasu o wielokrotność dziesięciu, czyli czwarta ikona u samej góry przyspiesza czas o 10000 razy.

Wybierz górną strzałkę (lub wciśnij jednocześnie SHIFT i F5) i zobacz, jak na Twoich oczach droga do Titicanan skurczy się praktycznie w ciągu jednej chwili.

Komputer pokładowy przeniesie Cię automatycznie do normalnego czasu w dwóch wypadkach: albo gdy znajdziesz się pod obstrzałem, albo gdy dotrzesz w pobliże wybranego celu.

Masz teraz czas na nadrobienie zaległości w czytaniu. Wejdź do tablicy inwen-taryzacyjnej statku (F2), a następnie do czasopism (F5) i zobacz co się wokół Ciebie ciekawego dzieje.


Dokowanie

Wszystko praktycznie już zostało na ten temat powiedziane w rozdziale Dokowanie - Przyrządy sterownicze. Na razie pozwólmy zająć się wszystkim autopilotowi.

Autpilot automatycznie poprosi o zgodę na lądowanie i wprowadzi Cię do serca stacji kosmicznej. Jeśli Cię to nie interesuje i nie chcesz oglądać całej operacji, to ponownie włącz Stardreamer'a, a przejdziesz do normalnego czasu dopiero po zadokowaniu.

Gratulacje Komandorze, właśnie zakończyłeś swój pierwszy lot.


PO WYLĄDOWANIU

Po wylądowaniu powinieneś:

- przejrzeć tablicę ogłoszeń
- zajrzeć do ekranu giełdy

Tablica ogłoszeń



Sprawdź tablicę ogłoszeń (F3, F7), aby zobaczyć, czy dealerzy oferują korzystne ceny na towary, które właśnie przywiozłeś. Możliwe, że uda Ci się sprzedać część ładunku na lepszych warunkach niż zrobiłbyś to na giełdzie.

Giełda

Jeśli nie udało Ci się sprzedać wszystkiego przez ogłoszenia, wówczas skontaktuj się
z giełdą (F3, F8), gdzie możesz spróbować spieniężyć resztę swoich towarów.

W dolnej lewej części ekranu są pokazane: ilość wolnej przestrzeni w Twoich
ładowniach oraz suma pieniędzy, jaką dysponujesz.

Zanim sprawdzisz do jakiego kolejnego systemu chcesz się udać, byłoby dobrze, abyś teraz kupił (lub uzupełnił) zapas paliwa.


Powodzenia Komandorze, teraz cały kosmos należy do Ciebie!




Koniecznie zajrzyj do FAQ  >>>



Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site