Home
Manual
Saker MK III
Systemy
Widok
Inwentarz
Mapa
Komunikacja
Skaner
Wskaźniki
Konsola
Sterowanie
Lot na uwięzi
Dokowanie
Mapy
Stardreamer
Pogoda
Test Pilota
Walka
Techniki
Pierwszy Lot

FAQ






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution






Sztuki Walki

Przyrządy strzeleckie

Na pewno nadejdzie taki moment, że będziesz musiał stoczyć pewną walkę. Nie ma na ten temat dwóch zdań. Galaktyka jest bardzo niebezpiecznym miejscem. Pełno tam łudzi, którzy chcą Ciebie oszukać, ograbić Twój statek lub po prostu Cię zabić. To wszystko może Cię spotkać zanim jeszcze wyjedziesz z domu! Pilotów, którzy przejdą do marynarki, czeka wspaniała przyszłość.

Ci, którzy dobrze znają arkana obsługi 20 MW lasera wiązkowego oraz teorię nadprędkości, mogą liczyć na szybki awans. Poniższe strony są więc przeznaczone dla tych wszystkich, którzy już się nie mogą doczekać, aby wyruszyć w drogę i "działać w obronie własnej". Znajdziesz tutaj praktycznie wszystko, o czym powinieneś wiedzieć.

Uzbrojenie, przewodnik dla ociemniałych ;-)

Jak w każdej dziedzinie handlu, zanim zaczniesz się wybijać musisz najpierw poznać wszystkie dostępne narzędzia - ilu znasz techników, którzy w celu zorientowania się jak działa śrubokręt zaglądają do katalogu zrób to sam? Zanim więc zaczniesz zamieniać wszystko w kosmiczny radioaktywny pył musisz dobrze poznać swoją broń, jak działa i w jakim momencie najlepiej jej użyć. Poniżej znajdziesz krótkie opisy dostępnego uzbrojenia ofensywnego.

Dokładniejsze informacje i pełną charakterystykę wymienionej broni oraz oprogramowania znajdziesz w dziale Shipyard / Weapons na PL FFE Web Site



Laser

Najbardziej popularny i podstawowy typ uzbrojenia, dostępny na każdym statku. Lasery są z reguły umieszczane w przedniej części kadłuba, chociaż można je również spotkać na rufie i w dodatkowych specjalnych wieżyczkach strzelniczych z reguły na dużych statkach.

 


Kolor wiązki pomoże określić moc lasera

Potrzebną energię pobierają z banku energetycznego statku, która na drodze różnych procesów jest zamieniana na gorący czerwony strumień światła, który jest w stanie przebić się przez pola ochronne i kadłub statku.

Są produkowane w wielu wersjach. Najtańsza wersja to laser pulsacyjny o mocy 1 MW, który daje ogień przerywany niskiej mocy. Lepsze są lasery wiązkowe, dające ciągłą wiązkę, którą można również sterować. Tak jak poprzednio, te rówńież są dostępne w kilku wersjach, które różnią się od siebie siłą ognia. lm laser ma większą moc, tym zajmuje więcej miejsca na statku, jednak każde poświęcenie wolnej przestrzeni na rzecz instalacji silniejszego lasera zwiększa Twoje szanse przeżycia.

W celu oddania ognia z laserów ustaw się tak, aby Twój cel znalazł się na wprost Ciebie i wciśnij oba przyciski myszy. Z przedniej części kadłuba wyłoni się laserowa wiązka, podążająca w kierunku koła celowniczego na środku ekranu. Możesz również użyć klawisza Spacji lub przycisku joystick'a.

Możesz oddawać ogień z laserów tylko wówczas, gdy znajdujesz się na odpowiednim podglądzie. Innymi słowy, lasery przednie są aktywne przy widoku czołowym, tylne - przy widoku wstecznym, wieże laserowe - przy widoku z wieży.
Warto abyś pamiętał, że nie mając zainstalowanego tylnego lasera, próba oddania ognia ze wstecznego podglądu może stać się fatalnym doświadczeniem.


Pociski

Wartość pocisków jest uzależniona od ich inteligencji, a od tej zależy również ich cena. Standardowa jednostka Elektronicznych Zasłon Antyradarowych (ECM) nie jest w stanie uporać się z typowymi wojskowymi pociskami. Niektóre z nich są w tej chwili wyposażane w małe kamery, które pozwalają Ci na śledzenie ich pościgu za wrogiem do momentu eksplozji.


To nie jest nic innego, jak tylko zbędny luksus dla niektórych krwiopijców. Ale kto by się oparł wymaganiom rynku? Aby odpalić pocisk, musisz wybrać cel za pomocą Konsoli Bojowej (patrz paragraf dotyczący celowania), a następnie kliknąć na ikonie pocisku znajdującej się konsoli. W tej samej chwili pocisk rozpocznie swoją pogoń za celem.

Jeśli pocisk nie dosięgnie celu w ciągu 60 sekund, wówczas skończy mu się paliwo i automatycznie eksploduje, a więc jeśli Twój przeciwnik znajduje się dość daleko, to lepiej nie marnuj amunicji.

Uwaga: Pocisk eksploduje przy kontakcie z każdym twardym obiektem, nawet jeśli nie jest to jego pierwotny cel. Staraj się, żebyś to nie był Ty.

Skrót klawiaturowy: "M" (odpala pociski w kolejności)


Miny

Miny to również urządzenia wybuchowe wysyłane ze statku. Różnią się od pocisków tylko tym, że nie są w żaden sposób napędzane. Nowoczesne miny są niczym innym jak logiczną kontynuacją min morskich dwudziestego wieku, które również nie składają się z niczego innego jak z całej masy materiałów wybuchowych, powiązanych siecią czujników, oraz z grawitacyjnej kotwicy.

Procedura wypuszczenia miny jest dokładnie taka sama, jak w przypadku odpalania pocisku. Za pomocą koła celowniczego ustaw swój cel i następnie kliknij na podwieszonej do kadłuba statku minie, ekspoloduje w bliskiej odległości od wrogiego statku.



Bomby Energetyczne

Ostatnią, ale w żadnym wypadku nie najsłabszą, formą ataku są bomby energetyczne. Ta elektroniczna blokada jest bardzo duża i niesamowicie droga. Powinno się ją stosować tylko w ostateczności.


Teoretycznie cała jej praca polega na wysyłaniu sygnału blokującego do systemów napędowych wszystkich statków znajdujących się w promieniu jej dzialania. Wysłany sygnał powoduje przeciążenie i eksplozję wewnątrz macierzystego pojazdu, która w dalszym procesie ulega całkowitemu zniszczeniu.

Duże i silne pola ochronne są w stanie wytrzymać ataki bomb energetycznych, najlepiej więc jest je stosować na mniejszych jednostkach.
Aby odpalić bombę energetyczną, wystarczy z glównej konsoli bojowej wybrać jej ikonę. Erupcja jest natychmiastowa; efekty swojego ataku możesz obejrzeć na skanerze.


Trening bojowy

Znasz już swoją broń, przynajmniej ogólnie, i do tego czasu już powinieneś się
orienentować czym dysponujesz na pokładzie. .Przejdźmy teraz do ćwiczeń, których celem jest zaznajomienie Ciebie z niektórymi procedurami, bez których nie obejdziesz się podczas prawdziwego starcia.

Uwaga: To nie jest jedyna metoda rozpoczynania walki; może nie być również
najbardziej skuteczna ani najszybsza, jednak spośród wszystkich możliwych ta została
jakby stworzona dla młodych pilotów. W miarę upływu czasu wykreujesz swoje własne
reakcje i taktyki, poznasz również nowe i lepsze sposoby wykorzystania możliwości
swojego statku do maksimum.



Przechodzenie na tryb walki

Gdy znajdziesz się pod ostrzałem, wówczas usłyszysz klakson ostrzegawczy oraz
na konsoli zaświeci się czerwona lampka sygnalizacyjna.
Szybko wciśnij przycisk Bitwa/ Nawigacja (F5), aby przełączyć tryb pracy podwójnej konsoli na tryb pracy bojowy.
Szybki rzut oka pozwoli Ci na zorientowanie się, jakim uzbrojeniem dysponujesz.


Identyfikacja napastnika

Kolejną czynnością jest zlokalizowanie i zidentyfikowanie napastnika. Zerknij na skaner, aby zorientować się, gdzie znajdują się Twoi przeciwnicy, i jeśli to konieczne, przejdź na widok zewnętrzny lub skorzystaj z pomocy komputera bojowego. W większości przypadków będziesz w sytuacji jeden na jednego i całą siłę ognia będziesz mógł skoncentrować na jednym celu.

Oczywiście zdarzają się i takie sytuacje, w których będziesz miał do czynienia z atakami Policji lub napadami piratów i wówczas będziesz musiał się zająć nawet całym tuzinem intruzów. Co powinieneś teraz zrobić? Zidentyfikować typ atakujących Cię jednostek oraz określić ich silę bojową. Jeśli nie masz komputera bojowego ani mapy radarowej, wówczas będziesz musiał to zrobić osobiście. Szybko chwyć naszą instrukcję identyfikacji i zacznij ją kartkować.

Jeśli jednak byłeś na tyle zapobiegliwy i wyposażyłeś się w komputer bojowy lub mapę radaru, to w ciągu jednej chwili będziesz wiedział wszystko na temat swojego przeciwnika, a to pozwoli Ci na wybór metody kontrataku. Zasada mówi, że najpierw należy się zająć najsilniejszym źródłem ognia, gdy jeszcze Twoje pole ochronne jest najmocniejsze i masz do dyspozycji całą swoją amunicję.


Wybór celu

Z laserów możesz strzelać bez wyznaczania konkretnego celu. W praktyce zatem przez większość czasu nawet nie będziesz musiał zatwierdzać jednego celu. Można również powiedzieć, że najlepszą metodą jest jak najszybsze nakierowanie się na najsilniejszy statek, co w ewentualnej potrzebie pozwala na szybkie odpalenie pocisku.

Wybierz cel klikając na nim kursorem myszy albo uruchamiając celownik bojowy (małe czerwone kółko na samej górze konsoli bojowej), który automatycznie rozpocznie poszukiwanie celu.

W obu przypadkach po wybraniu celu komputer pokladowy da Ci o tym znać
sygnałem dźwiękowym, a na ekranie wokół wybranego obiektu pojawi się czerwone
kółko celownicze.

Klikając teraz na odpowiedniej ikonie lub wciskając klawisz "M" możesz odpalić albo pocisk, albo minę.


Pierwsza zasada walki: "Poznaj swojego przeciwnika"


Otwieranie ognia

(dwa przyciski myszy naraz lub klawisz spacji)

Wybrałeś cel, broń gotowa do strzału, za chwilę otworzysz ogień. Na tym etapie walki nie przyda Ci się żadna procedura ani wyuczona rutyna. Najważniejszy jest refleks i dobre oko. Kręcenie się w kółko i strzelanie na oślep nie przysporzy Ci potrzebnych
punktów. Nie dość, że będziesz wyglądał dość głupio, to jeszcze do tego zużyjesz swoją cenną energię.

Musisz strzelać oszczędnie, seriami, tak aby Twój przeciwnik nie mógł łatwo uchylić się od ognia. Zwracaj uwagę na styl lotu wroga. Z reguły starzy piraci są słabymi pilotami i praktycznie przy każdym ataku stosują te same metody. Najczęściej
spotykana jest pętla, w której przez jakiś czas lecą w pewnej odległości od Ciebie, czekają aż zaczniesz pościg, po czym w jednej chwili wykonują zwrot i atakują Cię wtedy, gdy jesteś w pełnym pędzie.

W takiej sytuacji najlepiej jest po prostu dobrze wymierzyć i poczekać, aż tym razem oni rozpoczną swój bieg. W chwili gdy znajdą się'w zasięgu, strzelaj pewnym i prostym ogniem. Ponieważ znajdą się na wprost Ciebie, nie będą mieli wielkich szans, aby uniknąć Twoich ciosów tak szybko, jakby to mogli zrobić z innej pozycji. Dopadniesz ich szybciej niż sami się tego spodziewają.

Mimo że żyjemy w czasach broni dalekiego zasięgu, sterowanej systemami napro-wadzającymi o jeszcze większym zasięgu, to jednak cały czas jest nam łatwiej działać wówczas, gdy stoimy z przeciwnikiem twarzą w twarz. Ponieważ z bliskiej odległości statek przed nami jest znacznie większy, o wiele łatwiej możemy do niego celować.

Należy jednak przy tym pamiętać, że w takich sytuacjach zawsze mamy mniej czasu na wykonanie ewentualnych uników. Wybór stylu walki należy do Ciebie, ale w celu zorientowania się, która metoda odpowiada Ci najbardziej, powinieneś spróbować wszystkiego.



Możliwości obronne

Każdy zawodowy żołnierz może Ci powiedzieć, że walka nie polega tylko na atakowaniu. Tajemnicą prawdziwego wojownika jest silna linia obrony, dlatego też powinieneś wyposażyć się w jak największą liczbę dostępnych systemów obronnych. Masz do wyboru cztery ich rodzaje.


1. Tarcze (pola ochronne)

Podstawowy system obronny. Generatory tarcz są dostępne w prawie wszystkich stoczniach stacji orbitalnych. lm uruchomisz ich na raz więcej, tym będziesz miał silniejsze pole ochronne. Wszystkie zużywają się z tą samą prędkością, musisz przy tym pamiętać, że cztery czy pięć silnych ciosów, jeden po drugim, jest w stanie wykończyć każdy statek.

W każdym bądź razie przy większej liczbie generatorów tarcze ładują się o wiele szybciej i jeśli Twój przeciwnik strzela dosyć sporadycznie, to trzy generatory zapewniają że ogień nigdy nie dosięgnie kadłuba Twojego statku. W razie gdy nie masz żadnego pola nic nie jest w stanie Cię uchronić (to tylko rada...).



2. Zakłócacze (Chaff Dispenser)

Służą do pozbywania się pocisków nadlatujących z samego dołu. Mała chmura metalowych cząsteczek jest podgrzewana i następnie wyrzucana ze statku w celu próby zmylenia nadciągającego z tyłu pocisku. Nie zawsze zdają egzamin, jeśli jednak nie masz systemu ECM (Elektroniczne Zasłony Antyradarowe), wówczas zrzucenie tony chmury zakłócającej i szybka ucieczka może się udać (czasami).


3. Elektroniczne zasłony radarowe




ECM w akcji


ECM, system komputerowy zaprojektowany do detonacji pocisków, który powinien znajdować się na każdym statku. Jeśli masz pieniądze, to najlepiej zafunduj sobie ulepszoną wersję wojskową. System wprowadza w błąd prosty komputer znajdujący się na pokładzie pocisku, który zmylony sądzi, że już dosięgnął celu, skutkiem czego samoczynnie eksploduje w pustej przestrzeni kosmosu.

Jeśli będziesz wystarczająco szybki, to możesz zdetonować pocisk, który dopiero co opuszcza luk rakietowy wroga, niszcząc przy tym mniejsze jednostki lub uszkadzając większe.


4. Kapsuły ratunkowe

Urządzenie, bez którego nie powinien się ruszać żaden nowicjusz, zwłaszcza gdy wkracza do nowego systemu. Kapsuła ratunkowa jest odpalana na parę chwil przed ostateczną eksplozją statku i całkowicie zastępuje Twój główny kokpit.

Posiada wbudowany system naprowadzający, dzięki któremu możesz bez specjalnego wysiłku dostać się do najbliższej bazy. Kupując kapsułę opłacasz równocześnie ubezpieczenie, za które po ewentualnej katastrofie możesz nabyć nowego Eagle'a lub Saker'a.. Patrz rozdział Shipyard - New Ships.


W praktyce nikt tego nie używa ponieważ wracamy do poprzedniego Save'a, ale warto kiedyś spróbować :-)



 

Techniki Walki  >>>


Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site