Home
Shipyard
Equipment
New Ships

Drives





e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution



Napędy (Drives)

W grze dostępne są 3 rodzaje napędów: Interplanetary Drive, Standard Hyperdrive, oraz Military Hyperdrive. Oczywistym jest, że im większy statek, tym większej mocy potrzebuje by latać, co za tym idzie więcej zużywa on paliwa itd. W poniższych tabelkach znajdują się informacje na temat silników, oraz ich wydajność i opłacalność.



Interplanetary Drive: (Silnik Planetarny)

Cena: 4500 Cr.
Waga: 4 t
Zasięg: 0 ly (lat świetlnych)

Interplanetary Drive to najprostszy bardzo lekki silnik, który nadaje się jedynie do przemieszczania wewnątrz systemu, jako że nie posiada on zdolności Hyper-skoku jest całkowicie nieprzydatny do podróży pomiędzy różnymi systemami.



Standard Hyperdrive: (Slinik Hypernapedowy)

Standardowe napędy Hyperdrive umożliwjają nam podróże pomiędzy systemami i to właśnie tych sliników zapewne będziesz używał na początku gry. Jak widać z poniższego zestawienia najbardziej opłacalnym z nich jest Class 3 Hyperdrive, ma dobrą moc i jest ekonomiczny. Zainstalowanie go w średniej wielkości statku na pewno zadowoli zarówno właściciela jak i jego kieszeń.

Standardowe napędy są powszechnie dostępne i używane przez większość statków, "żywią" się wszędzie dostępnym paliwem wodorowym (Hydrogen Fuel) którego w galaktyce jest pod dostatkiem, dodatkowo paliwo to można tankować z gwiazd i gigantów gazowych co jest niewątpliwą zaletą w podbramkowych sytuacjach i dalekich podróżach. Jednak nie ma róży bez kolców: Silniki Hypernapędowe są paliwożerne, a co najgorsze ciężkie i to jest ich największą wadą. Najmocniejszym dostępnym silnikiem tego typu jest Class 7, Class 8 montowany jest seryjnie w największych statkach, jednak nie da się go nigdzie kupić.



Napęd
Cena
Waga
Max. zużycie paliwa / max. skok
Zasięg/paliwo
Koszty:
C1 7200 Cr 10 t
1 t
30 ly/t 42 mly/Cr
C2 13500 Cr 25 t
4 t
48 ly/t 89 mly/Cr
C3 27000 Cr 45 t
9 t
60 ly/t 100 mly/Cr
C4 54000 Cr 80 t
16 t
60 ly/t 89 mly/Cr
C5 108000 Cr 150 t
25 t
50 ly/t 69 mly/Cr
C6 216000 Cr 250 t
36 t
43 ly/t 50 mly/Cr
C7 432000 Cr 400 t
49 t
37 ly/t 34 mly/Cr
C8 864000 Cr 600 t
81 t
32 ly/t 22 mly/Cr



Military Hyperdrive: (Silnik Wojskowy)

Miltary Hyperdrives (napędy wojskowe) są znacznie bardziej zaawansowane technologocznie od ich cywilnych odpowiedników. Przede wszystkim są dużo mniejsze i lżejsze, dzięki czemu można zyskać sporo miejsca na załadunek lub wyposażenie. W przeciwieństwie do standardowych napędów zasilane są nuklearnym paliwem wojskowym, które nie wszędzie jest dostępne - w niektórych systemach zatankowanie dużego statku może być problemem.

Paliwo wojskowe jest też znacznie droższe od standardowego, a każda spalona tona tego paliwa pozostawia w ładowni statku 1 tonę odpadów radioaktywnych. I tutaj pojawia się problem: otóż odpady te są w wielu systemach zaklasyfikowane jako towary nielegalne, więc będziesz narażony na wyrywkowe kontrole celne i zmuszony pozbywać się ich na czarnym rynku.

Oczywiście będzie cię to dodatkowo kosztowało (ok 7-9 Cr/t), jako że nikt nie przyjmnie ich za darmo. Jest jeszcze jedno rozwiązanie problemu odpadów. Jeśli nie troszczysz zbytnio się o ekologię, możesz wyrzucać je w przestrzeń kosmiczną np. po wyjściu z nadprzestrzeni, jednak nie bliżej niż 5-7 tyś AU (jednostek astronomicznych) od najbliższego portu gwiezdnego. Jeśli patrol policji lub obsługa stacji zauważy twój występek, zostanie nałożona na ciebie spora grzywna, dlatego wyrzucaj odpady w bezpiecznej odległości.

Najmocniejszym dostępnym silnikiem wojskowym jest Class 3 Military Drive, nie łudź się że zdobędziesz gdzieś Class 4 - mają go tylko statki Argent Quest i Thargoid Warship, a jego moc porównywalna jest do Class 20 Standard Hyperdrive, przy czym jest piekielnie szybki i pali tylko tyle co Class 4 HD. Posiadanie napędu Military Hyperdrive jest niezbędne do otrzymania większości misji wojskowych, mimo wysokich kosztów ekspolatacji i powstawania odpadów radioaktywnych, polecam jak najszybszą instalację napędów wojskowych do wszystkich małych i średnich statków.



Napęd
Cena
Waga
Max. zużycie paliwa / max. skok
Zasięg/paliwo
Koszty:
M1 22500 Cr 6 t
1 t
50 ly/t 13 mly/Cr
M2 45000 Cr 12 t
4 t
100 ly/t 26 mly/Cr
M3 90000 Cr 24 t
9 t
113 ly/t 30 mly/Cr
M4 720000 Cr 36 t
7 t
3333 ly/t 167 mly/Cr




do góry






Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002 Marcin Oleksy unless otherwise stated
    PL Frontier: First Encounters Web Site