Home
Shipyard
Equipment
New Ships
Drives








e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution



Equipment

Wyposażenie dodatkowe tak samo jak i statek dobieramy zależnie od potrzeb, zadań i swoich upodobań - istnieje pełna dowolność przy wyborze wyposażenia, należy tylko pamiętać, że większość elementów posiada swoją wagę i zajmuje cenne miejsce na naszym pokładzie. Tym samym każda tona sprzętu zmniejsza pojemność ładowni


Ship Equipment



Pociski miny i bomby
  (Missiles, Mines and Bombs)

Pociski rzeczywiście mogą przyczynić się do naszej przewagi w walce. Pamiętaj że pocisk może dosięgnąć przeciwnika z poza sterfy rażenia lasera, spowoduje on także ogromne zniszczenia, jednak większość pocisków może zostać zniszczone przez różne rodzaje systemów ECM, o których w części wyposażenia obronnego.

XB74 Proximity Mine / XB74 mina kontaktowa

Cena: 27 Cr
Waga: 1t
Zniszczenia: ?


Proximity Mine nie ma silnika - poprostu dryfuje w przestrzeni czekając na wroga żeby zadać mu cios. Nie jest to zbyt użyteczna zabawka, służy ona głównie do oddalenia się z pola bitwy i tutaj może się sprawdzić. Mina może zostać zniszczona przez wszystkie systemy ECM

KL760 Homing Missile / KL760 Rakiet zdalna

Cena: 45 Cr
Waga: 1t
Zniszczenia: 50t


Najtańszy dostępny pocisk, posiada też najmniejszą siłe rażenia. Może zostać zniszczony już przez standardowy ECM

LV111 Smart Missile / LV111 Rakieta smart 

Cena: 63 Cr
Waga: 1t
Zniszczenia: 75t


Krok w przód od standartowego pocisku, Smart Missile ma większą siłę rażenia i jest odporny na standardowy ECM. Niezły, a przede wszystkim tani pocisk.

MV1 Assalut Missile / MV1 Rakieta ofensywna 

Cena: 117 Cr
Waga: 1t
Zniszczenia: 150t


Dobre szybkie pociski, nie łatwo jest je zniszczyć nawet za pomocą Naval ECM i są odporne na inne systemy antyrakietowe.

MV2 Assalut Missile / MV2 Rakieta ofensywna 

Cena: 144 Cr
Waga: 1t
Zniszczenia: 200t


Podobne do MV1 ale o większej mocy. Mogą nadal konkurować z NECM

NN500 Naval Missile / Pocisk bojowy NN500 (pocisk marynarki wojennej)

Cena: 90 Cr
Waga: 1t
Zniszczenia: 100t


Prawdopodobnie jest to pocisk którego potrzebujesz do uzbrojenia swojego statku. Pociski wojskowe są odporne na wszystkie typy ECM, ich uderzenie naprawdę budzi szacunek.

Nuclear Missile / Rakieta Nuklearna 

Cena: nie ma w sprzedaży (tylko od armii)
Waga:1t
Zniszczenia: 30t (przy wcześniejszej detonacji)


Używane do niszczenia ogromnych obiektów, jak bazy naziemne lub satelity. Możesz dostać tylko jedną sztukę i tylko podczas misji wojskowych. Nie da się ich nigdzie kupić, a zdetonowane będą tylko przeciwko z góry zaprogramowanemu celowi

Thargoid Missile / Rakieta Thargoidów 

Cena: 180 Cr (nie ma w sprzedaży)
Waga: 1t
Zniszczenia: 250t


Największe, najlepsze, najszybsze i o dużej mocy. Pociski z małymi zielonymi statecznikami pochodzą ze statku wojennego, który otrzymasz od Thargoidów po tym jak dostarczysz im szczepionkę. Są odporne na wszystkie możliwe systemy ECM

Energy Bomb / Bomba Energetyczna  

Cena: 17.100 Cr
Waga: 4t
Zniszczenia: 75t


Energy Bomb to naprawdę bardzo użyteczne urządzenie, zniszczy wszystko (oprócz Griffin Carrier i Imperial Explorer) co znajduje się w promieniu kilkunastu kilkometów od twojego statku, oczywście nie naruszając jego samego. Wspaniała droga do pozbycia się wielu małych irytujących statków. Pamiętaj jednak że jest to broń "jednego strzału", więc trzymaj ją aż do momentu kiedy naprawdę będziesz jej potrzebował. Nie jest to urządzenie tanie, ale naprawdę niezwykle przydatne.




Broń Laserowa (Lasers)

W grze mamy kilka dostępnych rodzajów laserów. Pulsujące (Pulse), Promieniujące (Beam), akceleratory plazmy czy też lasery Thargoidów. Zniszczenia powodowane przez broń laserową mierzone są w tonach na sekundę. Innymi słowy ile ton masy lub tarcz może zniszczyć promień lasera w każdej jednej sekundzie otwartego ognia.

1MW Pulse Laser / 1MW Laser pulsacyjny

Cena: 810 Cr
Waga: 1t
Kolor wiązki: czerwony
Zniszczenia: 20 t/s
Ciągłość ognia:
1,5 strzału/s

Najmniejszy dostępny laser, ale także najgorsza możliwość by coś zrobić za jego pomocą, potrzebujesz dużo cierpliwości i umiejętności by nauczyć się w miarę skutecznie nim walczyć, aczkolwiek na początku gry zapewne będziesz używał właśnie jego.

5MW Pulse Laser / 5MW Laser pulsacyjny

Cena: 2700 Cr
Waga: 3t
Kolor wiązki: żółty
Zniszczenia: 100 t/s
Ciągłość ognia:
1,5 strzału/s

5MW Pulse Laser jest bardzo dobrym wyborem jeśli masz mały statek. Może nie jest aż tak śmiertelny jak Beam Laser, ale policyjnego Viper'a może zniszczyć w dwóch strzałach. Na pewno jest to broń dla celnych strzelców. Używany jest głównie do eksploracji asteroidów (asteroid minding). Tempo strzelania jest nieco wolne, więc nie jest zbyt efektywny jako broń, ale świetnie nadaje się jako tylny laser w przypadku gdy posiadasz jakiś większy statek. Jeśli znajdziesz asteroidy, będziesz mógł obrócić się tyłem i wykorzystać go właśnie w tym celu.

30 MW Mining Laser / 30MW Laser górniczy

Cena: 10.800 Cr
Waga: 10t
Kolor wiązki: biały
Zniszczenia: 300 t/s
Ciągłość ognia:
0,75 strzału/s

Laser Górniczy jest bardzo wolny i nadaje się w zasadzie tylko do eksploracji asteroidów. Nie znalazłem innych zastosowań dla tej broni o ile można wogóle nazwać go bronią. Całkowicie nieprzydatny w walce, choć niektórzy używają go do "tłumienia" największych statków.

1MW Beam Laser / 1MW Laser bojowy

Cena: 6300 Cr
Waga: 5t
Kolor wiązki: czerwony
Zniszczenia:
90 t/s

To nie teoria że ten laser jest tak silny jak 5MW Pulse, jest on prawdopodobnie najlepszą bronią, a przynajmniej najłatwiejszą w użyciu. Dobra broń by wyposażyć średniej wielkości "fightera" (np. Viper)

Jest to najczęściej wystepujący laser w grze, pożądany na wieżyczkę strzelniczą (turret) w średniej wielkości Fighterach. Jeśli chcesz zwiększyć jego efektywność pożądany jest Laser Cooling Booster

4 MW Beam Laser / 4MW Laser bojowy

Cena: 11700 Cr
Waga: 20t
Kolor wiązki: pomarańczowy
Zniszczenia:
360 t/s

4 MW Beam Laser to jeden z najlepszych dostępnych broni w grze. Jego moc jest naprawdę duża , niszczy aż 360 ton masy na sekundę co przy szybkości laserów promieniujących może przynieść doskonałe efekty. Jedyną wadą jest duża ilość wytwarzanego ciepła co wymusza na użytkowniku rozsądne używanie przycisku FIRE. Polecam instalację tego lasera na statkach średniej wielkości jak Cobra czy Harris. Laser Cooling Booster jest tutaj niezbędny.

20MW Beam Laser / 20MW Laser bojowy

Cena: 22.500
Waga: 75t
Kolor wiązki: jasny żółty
Zniszczenia:
1800 t/s

Prawdopodobnie tak duży jak chcesz by był laser. Ma moc wystarczającą by wyparowała większość statków w kilka sekund. Doskonały dla dużych statków bitewnych jak i największych fighterów (np. Imperial Courier)
Całkowicie bezużyteczny bez Laser Cooling Booster'a.

100MW Beam Laser / 100MW Laser bojowy

Cena: 54.000 Cr
Waga: 200 t
Kolor wiązki: fioletowy
Zniszczenia: 9000 t/s

Najsilnieszy laser skonstruowany przez człowieka. Nie polecam go do niczego, jako że 20MB Beam jest znacznie bardziej praktyczny, a Akceleratory Plazmy wydzielają znacznie mniej ciepła.

Small Plasma Accelerator / Mały akcelerator plazmy

Cena: 270.000
Waga: 500t
Kolor wiązki: turkusowy
Zniszczenia:
Ekstremalne

Bardzo duży, bardzo mocny i bardzo drogi. Akceleratory Plazmy są ostatecznością, potrafią zniszczyć Long Range Cruiser'a jednym strzałem nie stając się nawet ciepłym.

Large Plasma Accelerator / Duży akcelerator plazmy

Cena: 540.000
Waga: 900t
Kolor wiązki: turkusowy
Zniszczenia:
nieprzyzwoicie ogromne

Ostateczna siła destrukcyjna we wszechświecie. Tak naprawdę nie wart pieniędzy które kosztuje i przestrzeni którą zajmuje. Myślę że powinien wystarczyć każdemu.

Thargoid Laser / Laser Thargoidów

Cena: 9000 (nie do kupienia)
Waga: 50t
Kolor wiązki: zielony
Zniszczenia:
Niepojęte!

Wynalazek Thargoidów i laser o największej mocy.Wyposażenie do statku wojennego Thargoidów (Thargoid warship). Nie podgrzewa się tak szybko jak lasery wynalezione przez ludzi

Laser Cooling Booster / Schładzacz lasera

Cena: 360 Cr
Waga: 1t

Praktycznie nieodłączna część wyposażenia. Laser Cooling Booster pomoże ostudzić każdy laser, czyniąc możliwym jego częstsze używanie. Bez niego większe lasery są całkowicie bezużyteczne.




Wyposażenie obronne
(Defensive Equipment)

Niektóre przyrządy chronią twój statek (i tyłek) przed nieprzyjemnym otoczeniem i sytuacjami. Krótka charakterystyka bardzo ważnego wyposażenia obronnego.

 

Atmospheric Shielding / Tarcze atmosferyczne

cena: 180 Cr
waga: 1t

Tarcze Atmosferyczne. Musisz je mieć jeśli chcesz wchodzić w atmosferę planet. W przeciwnym razie w chwili kontaktu z atmosferą twój statek zapali się i zginiesz.
W ekstremalnych przypadkach, gdy np. potrzebujesz miejsca w ładowni możesz obejść się bez niego, ale pamiętaj że będziesz mógł dokować tylko w stacjach orbitalnych.

Shield Generators / Generatory tarcz

cena: 2250 Cr
waga: 4t

Shield Generators czyli osłony, wytwarzają ochronną warstwę wokół twojego statku, która przejmuje zniszczenia tracąc tym samym swoją moc. Efekt jest kumulowany, tzn im więcej będziesz miał osłon, tym większym zniszczeniom będą mogły stawić czoła. Każda taka osłona jest równa wartością 15 ton masy (hull). Kiedy statek z tarczami jest uderzany, kolor tarcz pokaże w jakim stopniu są zniszczone. Zaczyna się od niebieskiego i schodzi w dół przez pomarańczowy i czerwony. Osłony nie zużywają się, tylko odnawiają automatycznie, jednak trochę to trwa.

Energy Booster Unit / Regenerator Tarcz

cena: 9900 Cr
waga: 5t

Dobry zakup dla dużych statków z wieloma osłonami. Energy Booster Unit znacznie obniża czas, który potrzebny jest do ponownego naładowania osłon

Hull Auto-Repair System / System naprawy kadłuba

cena: 15.750 Cr
waga: 40t

Bardzo kompleksowe urządzenie które zwiera cienkie nano-boty. Nano Boty powoli naprawią każde zniszczenie w twoim statku. Musisz go mieć w dużym statku, jako że koszt naprawy w serwisie może okazać się bardzo wysoki. Pamiętaj jednak że HARS nie naprawi żadnego uszkodzonego urządzenia: musisz to zrobić sam udając się do najbliższego Shipyard'u

Chaff Dispenser / Miotacz wabików

cena: 72 Cr
waga: 1t + chaff

Często przeoczony Chaff Dispenser wyrzuca do przestrzeni małe metalowe części,które mogą zmarnować każdy pocisk NN500 wystrzelony w twoim kierunku powodując jego przedwczesną detonację. Pamiętaj jednak, że musisz wcześniej kupić na giełdzie Chaff
(około 90 Cr/tona), w przeciwnym razie Dispenser nie będzie działał.

Electronic Counter Measures (ECM) / System ECM

cena: 1080
waga: 2t

Oryginalne odkrycie Thargoidów zostało stworzone by liczyć pociski w ich wojnach. Urządzenie to zostało skopiowane i przekonstruowane przez ludzkich naukowców, a następnie dopuszczone do publicznej dystrybucji. Standardowy system ECM zniszczy wszystkie miny i pociski KL760. Nikt nie powinien bez niego latać.

Naval ECM / Wojskowy system ECM

cena: 13.500
waga: 2t

Bardziej rozwinięty typ ECM. Jego wojskowa wersja zniszczy dodatkowo Pociski Smart i wszystkie Assalut Missiles.

Escape Capsule / Kapsuła ratunkowa  

cena: 18.000
waga: 5t

Przyjemny sposób by oszukać śmierć. Kapsuła ratunkowa odłącza się od statku chwilę przed jego zniszczeniem. Jest wysposażona w autopilota, który zabierze cię do najbliższej bazy kosmicznej, gdzie zgodnie z dokumentami ubezpieczeniowymi kapsuły otrzymasz nowego Eagle'a Mk1.





Komputery i Czujniki

(Computers and Sensors)

Te urządzenia pomogą ci w nawigacji i kilku innych sytuacjach, oraz pozwolą otrzymać nowe zdolności twojemu statkowi.


Scanner / Skaner

Cena: 630 Cr
Waga: 1t

Skaner jest najlepszym przyjecielem pilota Elite, Skonstruuje trójwymiarowy obraz przestrzeni wokół ciebie,
przedstawi inne statki w różnych kolorach w zależności od
ich masy (screen obok) Dzieki poznaniu kodu kolorów, możesz rozpoznać najniebezpieczniejszych wrogów (im większy tym bardziej niebezpieczny)

Autopilot / Autopilot

Cena:1260 Cr
Waga: 1t

Automatyczny pilot kieruje wieloma nudnymi zadaniami jak podróżowanie wewnątrz systemu, czy staranie się o zgodę na lądowanie. Musisz pamiętać że autopilot nie jest doskonały i też czasem się myli. Może np. nie dohamować twojego statku i uderzyć w stację orbitalną, lub źle obliczyć drogę na planetę i wpaść na nią. Można uniknąć tych pomyłek dzięki nie zbliżaniu się z włączonym autopilotem do dużych obiektów lub nie używaniu maksymalnego przyspieszenia czasu (stardreamer) w trakcie skomplikowanych manewrów

Navigation Computer / Komputer nawigacji

Cena: 162 Cr
Waga: -

Od kiedy szukanie stacji kosmicznych i portów gwiezdnych stało się nudne (Frontier: ELITE II), powstał komputer nawigacyjny. Pokaże on na ekranie listę stacji orbitalnych i portów gwiezdnych z której można wybrać tą, do której zabierze cię autopilot.

Combat Computer / Komputer bojowy

Cena:270 Cr
Waga: -

Zadaniem tego urządzenia jest zastąpienie skanera, jednakże jest on niewygodny (uciążliwy) w użyciu i prawdopodobnie będzie ci lepiej bez niego.

Radar Mapper / Radar mapper

Cena: 900 Cr
Waga: 1t

Radar Mapper zeskanuje namierzony statek i zda relację z jego masy, poziomu zniszczenia, ilości osłon i ich naładowania. Jeśli zniszczysz namierzony statek nie przejmiesz żadnego ładunku nie mając zainstalowanego radaru. Radar Mapper jest niezbędny dla piratów i uczestniczących w misjach polowań (bounty hunting).

Hyperspace Cloud Analyser / Analizator hiperskoku

Cena: 1575 Cr
Waga: 1t

Analizator chmur nadprzestrzennych to niezbędne urządzenie dla każdego kto chce trudnić się zabójstwami lub piractwem, a poza tym przydatne urządzenie dla ciekawskich. Hyperspace Cloud Analyser przeanalizuje każda chmure (dziurę) nadprzestrzenną w którą ktoś skoczył lub z której ktoś wyleci.

Z jego raportu dowiesz się do jakiego systemu udał się statek który pozostawił chmurę, jaki jest spodziewany termin wlotu oraz jego masa. Na tej podstawie możesz udać się za nim i jeśli masz szybszy statek istnieje wysokie prawdopodobieństwo że będziesz tam pierwszy i zdążysz zastawić zasadzkę.




Wyposażenie dla górnictwa
 (Mining Equipment)

Wyposażenie używane do górnictwa i wydobywania paliwa z gwiazd.



Fuel Scoop / Hydromat

Cena: 3150 Cr
Waga: 6t

Wynalazek godny uwagi, używany do czerpania paliwa wodorowego z gigantów gazowych i gwiazd. Będziesz potrzebował do tej operacji także atmospheric shielding oraz tarcz ochronnych. Wymagany jest także luk (Scoop mounting) na twoim statku. Więcej na temat tankowania paliwa z gwiazd znajdziesz w dziale FAQ.

Cargo Scoop Conversion / Platforma towarowa

Cena: 3600 Cr
Waga: 2t

Wynalazek ten ulepszy twój Fuel Scoop tak więc będzie on mógł dodatkowo przejmować skrzynie ładunkowe (kontenery) z przestrzeni kosmicznej. Jest on istotny dla piratów.

Tractor Beam Cargo Scoop / Harpun towarowy

Cena: 8550 Cr
Waga: 1t

Tym urządzeniem możesz zastąpić "Fuel Scoop" i "Cargo Scoop Conversion". The Tractor Beam Cargo Scoop zajmuje tylko 1 tonę powierzchni załadunkowej, ale nie można za jego pomocą czerpać paliwa z gwiazd.

MB4 Mining Machine / Maszyna wydobywcza

Cena: 5850 Cr
Waga: 30t


Maszyna robiąca duże wrażenie. "The MB4" może byc pozostawiona na planecie i zacznie dla ciebie wydobywanie jeśli tylko znajdzie cokolwiek wartego posiadania. Po więcej informacji przejdź do działu careers.

30 MW Mining Laser / 30 MW Laser Górniczy

Cena: 10.800 Cr
Waga: 10t
Kolor wiązki: biały
Zniszczenia: 300 t/s
Ciągłość ognia:
0,75 strzału/s

Laser Górniczy służy głównie do eksploracji asteroidów. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj




Wyposażenie pozostałe
 (Other Equipment)


Cargo Bay Life Support / System podtrzymywania życia


Cena: 540 Cr.
Waga: 1t

Cargo Bay Life Support jak sama nazwa wskazuje jest systemem służącym do podtrzymania życia w ładowni twojego statku. Jeśli chcesz przewozić żywy towar - niewolników lub zwierzęta (Slaves / Live Animals) musisz mieć zainstalowany ten system, w przeciwnym razie w momencie skoku w nadprzestrzeń z niewolników zostanie znacznie mniej warta padlina sprzedawana jako nawóz (Fertilizer), a ze zwierząt mięso (Animal M,eat), które o dziwo również jest warte mniej. Krótko mówiąc: handlujesz żywym towarem, musisz mieć CBLS.

Extra Passenger Cabin / Kabina pasażerska

Cena: 1350 Cr.
Waga: 5t

Extra Passenger Cabin to dodatkowa kabina pasażerska, jako że każdy statek kosmiczny ma określoną liczbę członków załogi, przewożenie dodatkowych osób jest możliwe tylko w specjalnie zainstalowanych kabinach. Jedna kabina pomieści tylko jednego pasażera, jak zauważyłeś nie jest to lekkie urządzenie - każda waży 5 ton, ale przewóz pasażerów może być naprawdę dochodowym przedsięwzięciem, jednak pamiętaj że czasem wiąże się on z dodatkowym ryzykiem. Po więcej informacji na temat przewozów pasażerskich kliknij tutaj.

Transmission Jammer / Zakłócacz sygnału

Cena: 9000 Cr.
Waga: 0t

Transmission Jammer jest urządzeniem którego nie da się kupić, można go za to bez problemu otrzymać od armii i to za darmo. Urządzenie to otrzymasz biorąc np. misję fotografowania, jego zadaniem jest zakłócenie (zagłuszenie) transmisji satelitarnych w systemie w którym się znajdujesz. Działa automatycznie: jeśli tylko jest zainstalowany na twoim statku, wszystkie satelity krążące po orbitach zostają zagłuszone i nie przekazują żadnych informacji poza system. Jest to bardzo ważne urządzenie, transmission jammer uratuje ci życie dziesiątki razy, więc miej do niego szacunek.




Repair and Servicing

Gwiezda Mechanika Pojazdowa: można to ująć w ten sposób, gdyż tutaj dokonasz bieżących napraw i przeglądów swojego statku, automatycznie zostaną zreperowane zarówno zniszczenia kadłuba jak i uszkodzenia przyrządów, bądź elementów wyposażenia.


Jeśli nie masz pieniędzy na pełną naprawę będziesz miał możliwość ręcznego "klepania" blachy - wtedy zapłacisz odpowiednio za każdą 1 tonę zniszczeń nie zaś za całość, aczkolwiek jest to mniej opłacalne.

Powinieneś pamiętać że statek kosmiczny jest bardzo skomplikowany pod względem technicznym i jeśli chcesz by wszystko działało w nim poprawnie musisz okresowo (co 1 rok) dokonać przeglądu technicznego statku i wyposażenia. Jeśli tego nie zrobisz może szwankować w nim wszystko: zepsuje się silnik, skaner czy radar mapper. Często zdarza się to w najmniej oczekiwanych sytuacjach, czasami nawet przed upływem daty przeglądu, dlatego nie zapomnij kontrolować stanu technicznego: najlepiej robić przegląd co 9-10 miesięcy.

Dostępne są 3 opcje przeglądu:

Deluxe service: zostanie przeglądnięty cały statek, cena tego serwisu jest bardziej opłacalna, gdyż zapłacimy znacznie mniej niż za indywidualne przeglądy.

Drive Only service: Tylko przegląd napędu (jeśli kupiłeś go np. pół roku po ostatnim przeglądzie statku, silnik nie będzie wymagał przeglądu w tym samym czasie co reszta).

Equipment Only service: wybranie tej opcji spowoduje tylko przegląd wyposażenia i przyrządów.



 

New Ships >>>

 

do góry





Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2007 Marcin Oleksy unless otherwise stated
     PL Frontier: First Encounters Web Site