Home
Shipyard 
Equipment
New Ships
Drives

 





e-mail
PL FFE Site
Webmaster


      

Gecko / Gekon




 

Gecko
HULL MASS: 11t
MASS (FULLY LADEN): 45t
INTERNAL CAPACITY (NO DRIVE): 34t
RETRO THRUSTER ACCELERATION: 9 Earth G
MAIN THRUSTER ACCELERATION: 16.1 Earth G
CREW: 1
GUN MOUNTINGS: 2
FUEL SCOOP: NO
MISSILE PYLONS: 1
HYPERSPACE RANGES: Class 1: 6.66 Class 2: 26.66 Class 3: 60.00
STANDARD DRIVE: Class 2
INTERNAL CAPACITY (WITH CLASS 2 DRIVE): 9t
TYPICAL COST: 66,000
DESIGNER: Robert Bream
MANUFACTURER: Ace & Faber HullWorks
INSERVICE DATE: 2852
ALLEGIANCE: Independent





Gecko jest jednym z najdziwniejszych pojazdów jaki kiedykolwiek pojawił się na rynku. Od czasu do czasu konstruktorzy starają się trafić w rynkową niszę. Jeśli im się nie uda, to statek zaczyna być sprzedawany jako pojazd ogólnego użytku. Gecko, zgodnie z założeniami, miał być jednostką holowniczą służącą do ściągania z przestrzeni kosmicznej uszkodzonych statków, które nie byłyby w stanie poruszać się o własnych siłach.

Koszty takich misji były astronomiczne, specjalnie nie można było na tym zarobić, cały więc interes upadł śmiercią naturalną. Stąd wzięły się potężne silniki wsteczne, które są chyba jedyną dobrą stroną tych przeciętnych rozmiarów i przeciętnych możliwości transportowych.



Opinie użytkowników:



Cmdr. Inquisitor:
Gecko wygląda jakby ktoś wziął większego gada (np. Anakondę) i jednym cięciem odrąbał 2/3 cielska. Podobnie jest z parametrami - wszystkie wyglądają jakby były zaledwie w 2/3 swojego maksimum...

Zalety:
Po wymianie standardowego silnika na rakotwórczy Class 2MD, uzyskujemy dość miejsca na wyposażenie statku we wszystkie potrzebne rzeczy i znaczny zapas paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu satysfakcjonującego zasięgu 26,6 ly / skok. Na dobrym poziomie stoi zarówno sterowność statku (circa 88%) jak i jego manewrowość (9g na silnikach korekcyjnych). Rezultatem jest, w połączeniu z relatywnie niewielką masą własną i płaską sylwetką, dość zwinny myśliwiec, który bez większych problemów unika wrogiego oręża. Jest to dość ekonomiczna maszyna, zużywająca niewielkie ilości paliwa do pokonania dużych odległości. Wpływ na to ma również fakt, że pilotujemy ją sami.

Wady:
Jedną z większych wad gada, jest średniej jakości silnik główny, a co za tym idzie średnie przyspieszenie (16g), co automatycznie obniża wartość statku jako szybkiego myśliwca. Statek ten ma też, jak już wspomniałem powyżej, wszelakie inne parametry "połowiczne", tzn. ma wiele potencjału, jednak nie mozna go w pełni wykorzystać ze względu na brak miejsca. Np. przy wyposażaniu nie możemy zamontować więcej niż 1 tarczy bez rezygnowania z innego wyposażenia. Inny przykład: zamontowanie 3MD pozwala uzyskać niesamowity zasięg (60ly) za cenę odarcia statku z całego osprzętu ułatwiającego życie. I jeszcze jedna wada: do dyspozycji mamy zaledwie jeden pylon rakietowy, co z kolei obniża wartość zaczepno-obronną.

Proponowane konfiguracje:
"Hunter Gecko"
- Class 2MD, Shield Generator x1, 1MW Beam Laser, AutoPilot, Scanner, Radar Mapper, N.E.C.M, Nav. Comp., Combat Comp., Auto Targetter, Missile Viewer, Hyp. Cloud Analyzer*, Atm. Shielding*
- 6-8t paliwa wojskowego (39,99-53,32ly zasięgu w dwóch skokach)

Konfiguracja podstawowa. Oczywiście są tutaj elementy zbędne i niezbędne, ale właśnie takie wyposażenie da nam szybki statek do pokonywania dużych odległości w niewielkim czasie, przy jednoczesnym zapewnieniu choćby minimalnej ochrony. Przy przewozie paczek możemy spokojnie ograniczyć zapas paliwa do 4t, wykorzystując powstałe miejsce na rakietę lub dodatkowy generator osłon.
* dla oszczędzenia miejsca na paliwo, warto wywalić ten sprzęt w diabły.

"Killer Gecko"
- Class 3MD, 1MW Pulse Laser, AutoPilot, Scanner, Radar Mapper lub Hyp. Cloud Analyzer, Nav. Comp., Combat Comp., Auto Targetter, Missile Viewer
- 6t paliwa wojskowego (39,96ly zasięgu w jednym skoku)

Konfiguracja dla płatnych morderców. Zapewnia bezpośrednie połączenie między Sol a Achenarem. Na miejscu często wymieniają któryś z elementów wyposażenia na jeden pocisk rakietowy.

Przeznaczenie:
Jest to statek bardzo dobrze sprawdzający się przy przewożeniu paczek - na używanej do porównań trasie Eta Cassiopeia-AC+79o3888 przelot zajmuje średnio 4 dni. Daje się przeżyć misje foto i zabójstwa. Znacznie gorzej wypada przy bombardowaniach, pomimo tego, że manewrowanie nad powierzchnią nie przysparza problemów - winę ponosi jeden luk rakietowy i słaba odporność na ostrzał. Używanie Gekona do handlu i/lub przewozu pasażerów to pomyłka. O górnictwie nawet nie wspominam.

Podsumowanie:
Gecko jest konstrukcją interesującą pod wieloma względami i "znośną" w użytkowaniu, jednak daleko mu do szczytów ludzkiej myśli technicznej - innymi słowy: można tym statkiem polatać, powalczyć, doszlifować umiejętności pilotażu, ale zawsze można znaleźć coś lepszego. Niestety: średnie parametry przekładają się na średnią maszynę.



Dodaj swoją opinię >>>

Poprzedni / Następny

FIGHTERS

 

 


 



Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002-2008 Marcin Oleksy unless otherwise stated
    PL Frontier: First Encounters Web Site