Home
Shipyard 
Equipment
New Ships
Drives

 





e-mail
PL FFE Site
Webmaster


      

Panther Clipper / Kliper Pantera


 

Panther Clipper
HULL MASS: 400t
MASS (FULLY LADEN): 2500t
INTERNAL CAPACITY (NO DRIVE): 2100t
RETRO THRUSTER ACCELERATION: 3 Earth G
MAIN THRUSTER ACCELERATION: 6 Earth G
CREW: 15
GUN MOUNTINGS: 4
FUEL SCOOP: NO
MISSILE PYLONS: 8
HYPERSPACE RANGES: Class 5: 4.22 Class 6: 6.08 Class 7: 8.28 Class 8: 13.69
STANDARD DRIVE: Class 8
INTERNAL CAPACITY (WITH CLASS 2 DRIVE): 1400t
TYPICAL COST: 2,753,000
DESIGNER:Gerege Federation Spaceworks
MANUFACTURER: Gupta Industrial Corporation
INSERVICE DATE: 3185
ALLEGIANCE: Federation





Pantera jest obecnie największym statkiem dostępnym na wolnym rynku. Tylko nieliczni mają możliwość zdobycia naprawdę ogromnych statków bojowych, cała reszta musi sie zadowolić gigantyczna bestią o wadze dwóch i pół tysiąca ton - Panther Clipperem. To jest prawdziwy statek handlowy, gigantyczny transportowiec, który w chwili obecnej jako jedyny jest w stanie przenosić jednocześnie duży akcelerator plazmy i całą gamę innej dostępnej broni.

Silnie uzbrojony, jest nie do zatrzymania, co jest bardzo ważne wziąwszy pod uwagę, że na Twoj ładunek będzie oczekiwał każdy żywy pirat. Członkostwo w Stowarzyszeniu Posiadaczy Panter jest prostą drogą do uzyskania stopnia komandora. Słowo ostrzeżenia: Panther jest bardzo drogi w eksploatacji, począwszy od piętnastu osób załogi a skończywszy na tym, że pije tyle paliwa wodorowego, co rozpieszczone dziecko MegaColi.



Opinie użytkowników:



Cmdr. Judio

Kliper Pantera (Panther Clipper) - jeden z największych, dostępnych dla każdego, statków handlowych. Przez niektórych pilotów niesłusznie nazywany nieporęczną kolumbryną, ponieważ pomimo swoich olbrzymich rozmiarów posiada duże możliwości bojowe, nie ograniczające się tylko do ogromnej ilości wolnych miejsc na pociski oraz pojemności do wykorzystania nawet dla olbrzymich akceleratorów plazmy, lecz także mający potencjał kolizyjny – mało który statek wytrzyma zderzenie z takim kolosem jak Pantera, więc walka z co mniejszymi myśliwcami może przebiegać bez żadnej reakcji ze strony komandora Pantery, ponieważ wynik takiego starcia jest z góry ustawiony na korzyść Pantery (o ile komandor pomyśli o ulokowaniu na statku rozsądnej ilości osłon).

Podsumowując Pantera Kliper może być wspaniała stacją bojową i pokonywać wielu o wiele mniejszych przeciwników naraz, jednakże nie to czyni ten statek wyjątkowym. Sprawa staje się o wiele lepiej widoczna, gdy zaczynamy nim handlować. Wnet okazuje się, że nawet nieco pojemniejszy Lotniskowiec Gryf przegrywa rywalizację ze względu na zasięg. Statek posiada ósmą klasę napędu nadprzestrzennego, co niestety prowadzi do spalania olbrzymich ilości paliwa wodorowego, jednak na szlakach takich jak Sol - Van Maanens Star okazuje się to być ceną ledwo zauważalną, gdy zestawimy te koszta z zyskami z nielegalnego handlu luksusowymi rzeczami.

Trzeba tu też podkreślić, że Panterą możemy tą trasę pokonać jednym skokiem! Ponieważ maksymalny zasięg Pantery wynosi 13.69 roku świetlnego, gdy odległość między tymi centralnymi układami to 13.57 roku świetlnego. Lotniskowcem Gryfem zużyjemy co najmniej dwa razy więcej paliwa i czasu na pokonanie tego dystansu z powodu przymusowego wykonania dwóch skoków. Jak wiadomo czas to pieniądz, a gdy handlujemy to właśnie pieniądz interesuje nas najbardziej. Polecam ten statek jako bardzo poręczny, jeśli idzie o handel, czy walkę z wieloma wrogami naraz, jednak nie polecam pilotom chcącym się sprawdzić w innych rodzajach karier.

Jeśli chcesz na przykład zostać taksówkarzem, polecam mniejsze i szybsze statki. Pantera nie nadaje się również do bycia górnikiem, przynajmniej nie ma jak czerpać zysków z asteroidów z powodu braku miejsca na hydromat i platformę towarową, dzięki którym możnaby wciągać rudy z kosmosu do ładowni. Oczywiście można zakupić unowocześnioną wersję, czyli "Harpun towarowy" jednak tak olbrzymiego miejsca ładunkowego nie zapełnimy rudą nawet po wielodniowych eskapadach górniczych, więc do takich celów polecam mniejsze statki. Potencjał Pantery da się wykorzystać najlepiej tylko w handlu na wielką skalę, lub w walkach, w których myśliwce nie zawsze mogłyby sobie poradzić.




Cmdr. Inquisitor


Ogromny transportowiec, największy wśród wyprodukowanych kiedykolwiek przez ludzi. Po prostu latający kontener na towar z doczepionymi po bokach sillnikami...

Zalety: Jest ogrooomny! A to oznacza, że zmieścisz do niego wszystko, co tylko zapragniesz: akceleratory plazmy, osłony, paliwo, Twojego ulubionego kotka, kilka kabin pasażerskich a i tak jeszcze zostanie miejsce na towar (no, może z tą plazmą trochę przesadziłem). Posiada dwie wieżyczki strzeleckie - co jest wprost niezbędne przy takim kolosie. W środku jest bardzo dużo miejsca na sprzęt dodatkowy. Jak na swoją wielkość i masę ma całkiem znośne przyspieszenie i hamulce. Również manewrowość nie stoi na niskim poziomie - chociaż wiązek lasera i tak nie unikniemy, to manewrowanie nie jest tak ospałe jak np. w przypadku Pumy.

No i ma dużo miejsca na różne modyfikacje. Posiada imponujący zasięg - 13,69ly przy standardowym napędzie - który deklasuje inne statki tej wielkości (hem, hem, z braku innej konkurencji, do zdeklasowania staje jedynie Griffin Carrier). 8 luków torpedowych jest doskonałym dodatkiem - wystarcza na opędzanie się od dużej ilości statków równocześnie. W przypadku bitew z mniejszymi myśliwcami nie musimy się obawiać o wynik starcia - praktycznie każdy statek rozbija się o Panterkę jak komar o maskę samochodu. Aha, i jeszcze jedno... wspominałem już o tym, że jest pojemny?
Wady: Jak przystało na statek z napędem tej klasy, pochłania ogromniaste wprost ilości wodoru. W związku z tym, że nie ma możliwości zamontowania systemu Fuel Scoop (Hydromatu) koszty podróży są dość znaczne - szczególnie na dłuśzych trasach. Utrzymanie 14-stu osób załogi również trochę kosztuje...

Jest dosyć trudny do prowadzenia nad powierzchnią planet.
Przeznaczenie: Przede wszystkim handel. Wspaniale sprawuje się praktycznie na każdej trasie - czy to bezpiecznej czy też nie. Nawet przy konfiguracji 2x20MW Beam Laser (w wieżyczkach), 100 Shield Gen., wszystkich innych dostępnych modyfikacjach oraz ze 160t paliwa (co daje zasięg prawie 27ly) pozostaje i tak 630 ton w ładowni na towar. A taka konfiguracja wystarcza, żeby zagrożeniem były dla nas jedynie Imperial Explorery i/lub Imperial Couriery. I jeszcze jedno: Panther Clipper stworzony został chyba z myślą o trasie Sol-Van Maanens Star, gdzie możemy latać tylko z autopilotem a resztę ładowni przeznaczyć na Luxury Goods. Statek sprawuje się dobrze również w przewozach pasażerskich - jednak raczej na krótkich trasach. Ostatecznie możemy polecieć Panterą do anarchicznych systemów na "wielkie sprzątanie pirackiego ścierwa" - bezpieczeństwo gwarantowane.
Pantera nie nadaje się do innych misji - z powodu zbyt długiego czasu dolotu do celu.

Podsumowanie: Doskonała, handlowa platforma strzelecka dla ludzi lubiących czuć się bezpiecznie. Drogi w utrzymaniu, ale kiedy o niego dbasz, odpłaci się stukrotnie.


Dodaj swoją opinię >>>

Poprzedni / Następny

TRADING

 



Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002-2007 Marcin Oleksy unless otherwise stated
    PL Frontier: First Encounters Web Site