Home
Shipyard 
Equipment
New Ships
Drives

 





e-mail
PL FFE Site
Webmaster


      

Puma Clipper / Kliper Puma



 

Puma Clipper
HULL MASS: 175t
MASS (FULLY LADEN): 1000t
INTERNAL CAPACITY (NO DRIVE): 825t
RETRO THRUSTER ACCELERATION: 3 Earth G
MAIN THRUSTER ACCELERATION: 6 Earth G
CREW: 9
GUN MOUNTINGS: 4
FUEL SCOOP: YES
MISSILE PYLONS: 8
HYPERSPACE RANGES: Class 4: 4.80 Class 5: 7.50 Class 6: 10.80 Class 7: 14.70
STANDARD DRIVE: Class 6
INTERNAL CAPACITY (WITH CLASS 2 DRIVE): 575t
TYPICAL COST: 1,265,000
DESIGNER: Gerege Federation Spaceworks
MANUFACTURER: Gupta Industrial Corporation
INSERVICE DATE: 3179




Kolejny gigantyczny statek handlowy. Puma jest mniejszą wersją Pantery. Ma tę samą pojemność silnika, podobne uzbrojenie, jednak o wiele mniejszy kadłub. Dla niektórych jest niczym innym jak tylko "Panterą bez tyłka', jednak mimo to w rejonach kosmosu należących do Federacji jest szalenie popularna.

Jak wszystkie statki handlowe, ta również jest często atakowana przez pirackie hordy. Na całe szczęście jej pancerz i silne uzbrojenie umieszczone wokół całego kadłuba dzielnie stawiają czoła wszystkim atakom.

Panuje opinia, iż jak na jego rozmiary pracuje na niej zbyt wielu ludzi, jednak stara konstrukcja kokpitu niestety wymaga licznej załogi.



Opinie użytkowników:



Cmdr. Inquisitor:
Jest to statek transportowy dla niewybrednych. Średniej wielkości (w klasie dużych transportowców), ze średnim przyspieszeniem i kiepską manewrowością. Pantera bez tyłka...

Zalety: Relatywnie dużo miejsca na towar i akcesoria dodatkowe. Posiada cztery stanowiska strzeleckie - a to oznacza, że ma dwie wieżyczki, które możemy obsadzić mocnymi laserami. Godna uwagi jest też ilość luków rakietowych. Stanowi interesujący "przystanek" między małymi stateczkami a Panterą lub Gryfem. Bardzo podoba mi się też "design" Pumy.

Wady: Przy standardowym napędzie zasięg 10 ly nie jest imponujący. Mimo relatywnie dużych silników, osiągi pod tym względem są kiepskie i porównywalne z ponad dwukrotnie większą Panterą. Sterowność pozostawia bardzo wiele do życzenia - dlatego warto dozbroić wieżyczki. Wadą i nie-wadą jest też ilość załogi: utrzymanie 9 osób trochę kosztuje - ale za to łatwiej przesiąść się na coś większego.

Przeznaczenie: Najlepiej sprawdza się w handlu na bezpiecznych trasach - 500 ton towaru w jedną stronę. Bezproblemowo możemy na nim wykonywać zabójstwa (sam zrobiłem kilka) i szlifować rangi Elite - po załadowaniu osłonami i 20MW laserami staje się doskonałą platformą strzelecką. Nie polecam do fotografowania i paczek (raczej nie zmieścimy się w czasie) natomiast całkiem nieźle sprawuje się jako statek pasażerski.

Podsumowanie: Konstrukcja jest ciekawa, ale posiada wiele wad, które predestynują ten statek do roli zaledwie pewnego epizodu w karierze.


Dodaj swoją opinię >>>

Poprzedni / Następny

TRADING


 



Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Everything else ©2002-2003 Marcin Oleksy unless otherwise stated
    PL Frontier: First Encounters Web Site