Home
Who is Who






e-mail
PL FFE Site
Webmaster


Hosting by:

StareGry.pl
stare gry, klasyka,
abadonware


Best view: IE 5+
800x600
1024x768
screen resolution








Who is Who in the Frontier World

W serii ELITE występuje wiele różnych organizacji, firm, ważnych osobistości itp. Postaramy się przybliżyć część z nich, gdyż warto wiedzieć kto jest kim i co z czym należy wiązać. Alliance, Federacja, czy Imperium to bardzo ważne zagadnienia w galaktyce, powinieneś wiedzieć o nich jak najwięcej.




Alliance of Independent Systems, The / Sojusz Systemów Niezależnych

Sojusz został utworzony w systemie Alioth w 3230 r. po powstaniu przeciwko Federacji i Imperium, które walczyły o władzę w galaktyce. Po całkowitym zwycięstwie zbuntowanych sił rebeliantów, narodziło się nowe supermocarstwo i rozprzestrzeniło się na wiele sąsiednich systemów, które same starały się o przyłączenie. W rzeczywistości jest to trzecie mocarstwo w galaktyce, bardzo zbliżone siłą do dwóch pozostałych, aczkolwiek zachowujące neutralną pozycję w zimnej wojnie.

Argent, Meredith

Meredith Argent jest właścicielką ogromnej korporacji stoczniowej Argent Aerodynamics Amalgamated Inc. Jest to bardzo bogata kobieta, o której krąży pogłoska, że ma znaczny wpływ na funkcjonowanie Sojuszu i jego politykę.

Argent Aerodynamics Amalgamated Inc / AAAI

AAAI posiada największą stocznię w Sojuszu. Spod ich ręki wyszło wiele projektów statków - w tym również myśliwiec Saker Mk3. W jej skład wchodzi wiele mniejszych firm i stoczni. Główne biura korporacji znajdują się w New Rossyth w systemie Alioth [0,4].

Astrogator Corporation / Korporacja Astrogator

Korporacja Astrogator zajmuje się biznesem związanym z luksusowymi usługami przewoźniczymi. Jest czołowym spedytorem w galaktyce i cieszy się ogromnym prestiżem, więc wszyscy sławni ludzie chętnie podróżują z Astrogator, o ile mogą sobie oczywiście pozwolić na ich usługi - stawki są bardzo wysokie. Korporacja słynie ze swoich luksusowych foteli, pokrytych "złotym-runem", skórą kupowaną za ciężkie kredyty od rządu planety Home, w systemie Bedaho [-4,-2] - i ma do tego produktu wyłączne prawo. "Złote runo" powoduje, że - już i tak urządzone z przepychem - wnętrza ich liniowców wprost kapią od luksusu i bogactwa. Ostatnio przenieśli się do własnego, korporacyjnego systemu i urządzili centralę w Juddport w systemie Uroland [-6,-3]. Pod kierownictwem prezesa, Maksymiliana Judd, uzyskali reputację "żelaznej uczciwości", czyli firmy twardo trzymającej w garści wszystkie swoje finanse i udziały - i są jedną z bardzo niewielu korporacji, które nie mają swojego działu księgowości (a co za tym idzie - kapitału) w Miphize.

Bee-Team Corporation / Korporacja Zespół-Pszczeli

Znana również pod nazwą Korporacja Uszaan Odkrycie i Wydobycie, robi tylko to, o czym świadczy nazwa (górnictwo i eksploracja). Są bardzo bogaci, a stają się jeszcze bogatsi. Systemy Uszaan są ich własnością. Mają także wyłączność na wydobycie i dystrybucję nowo odkrytej substancji "copovium". Jeden z działów zajmuje się również projektowaniem statków.

Cooper, Andrew II / Andrzej II Cooper

Założyciel i Dyrektor Bee-Team Corporation. Zwolennik opcji "Pomarańczowych". Jego brat, Jake Cooper, jest szychą w 12. Protektoracie Marynarki Wojennej Imperium. Ojciec - Paul Cooper i dziadek - Andrew Cooper I, są bardzo bogatymi i wpływowymi ludźmi w galaktyce.

Cisco Corporation / Korporacja Cisco

Korporacja Cisco wzbogaciła się dzięki ich własnej, opatentowanej metodzie terraformowania planet, pełnej nowatorskich rozwiązań. Od tamtego czasu ich pole działania poszerzyło się m.in. o loty odkrywcze dalekiego zasięgu w celu zasiedlenia i komercyjnej eksploatacji nowych systemów. Jednym z najsłynniejszych ich działań jest prowadzenie gigantycznego Parku Tematycznego w Nowej Kalifornii w systemie Epsilon Eridani.

Core Industrial Corporation (C.I.C.)

C.I.C. jest największą firmą produkcyjną Federacji. Jej centrala znajduje się w Olympus Village w systemie Sol [0,0]. Szczycą się tym, że byli jedną z pierwszych dużych korporacji i, ze względu na swoje tradycje, domagają się szacunku od reszty przemysłu i kręgów władzy.
Jest już pewnym standardem, że wysocy urzędnicy Federacji, po ukończeniu swojej kadencji, otrzymują posadę w zarządzie C.I.C. Procedura ta była już niejednokrotnie obiektem ciężkiej krytyki. Krążą pogłoski, że wielu wysoko postawionych urzędników Federacji załatwiało dla C.I.C. lukratywne kontrakty rządowe, w zamian za obietnicę otrzymania odpowiedniej posady w korporacji.
Głównym polem działania C.I.C. jest projektowanie i produkcja statków. Jednym z najbardziej znanych produktów, a także przykładem solidności firmy, jest Asp Explorer.

Duval, Hengist

Hengist Duval jest posiadaczem znacznej liczby tytułów, jednak najczęściej używanym i najbardziej znanym jest "Imperator Ludzkości". Jest władcą absolutnym Imperium, a co za tym idzie, uznawany jest za najpotężniejszego człowieka we wszechświecie.

Duval, Harold

Syn i spadkobierca tronu cesarskiego, mający reputację playboy'a książę Harold, spędza większość czasu na zabawach, grach i imprezach - a jest uzdolnionym (i nałogowym) hazardzistą. Jest właścicielem planety O'Hanlon w systemie Essaa [1,-5].

Elite Federation, The / Elitarna Federacja Pilotów

Jest to oficjalne stowarzyszenie pilotów - wszystkich, którzy zdali odpowiedni kurs i otrzymali licencję, uzyskując jednocześnie honorowy tytuł Komandora. Tytuł ten przysługuje każdemu pilotowi, bez względu na wiek i stopień wojskowy. Federacja ustaliła również wewnętrzne rangi, które mają określać bojową przydatność danego pilota. Elite utrzymuje się ze składek członków i dotacji rozmaitych korporacji, grup i stowarzyszeń. Dla każdego członka dostępne są organizowane co jakiś czas dodatkowe kursy pilotażu. Federacja Elite ma swoją bazę i biura na stacji orbitalnej Mars High w systemie Sol [0,0] oraz mniejsze jednostki terenowe rozsiane po całym wszechświecie. Na Mars High prowadzona jest również jedyna w swoim rodzaju kantyna, do której mają wstęp jedynie posiadacze skrzydlatej naszywki pilota.

Elite PL, The

Jest to na wpół oficjalny oddział terenowy Federacji Elite, skupiający co bardziej znamienitych pilotów różnego autoramentu i maści. Nieoficjalnie mówi się o tym, że został założony przez majora O'Lexy w celu propagowania szkoleń i ćwiczeń pilotażowych - i co jest z tym związane, specjalistycznego symulatora o nazwie "Bariera: Pierwszy Kontakt".

Empire, The / Imperium

Imperium zostało utworzone po pokonaniu Federacji w bitwie o Achenar w 2320 r. kiedy to Federacja wysłała swoją flotę wojenną w odpowiedzi na prywatną kolonizację Achenara 6d (dziś stolicy Imperium). W ciągu kolejnych 10 lat rozprzestrzeniło się na wiele okolicznych systemów, a wojny pomiędzy Federacją a Imperium trwały aż do 2380 roku, kiedy to podpisany został traktat pokojowy pomiędzy tymi dwoma mocarstwami.
Systemy Imperialistyczne mają ustrój ściśle kapitalistyczny, dozwolony jest w nich handel dosłownie wszystkim, a więc pełna dowolność w kupowaniu i sprzedawaniu towarów. Choć tempo ekspansji Imperium nie jest obecnie tak wysokie jak w latach 2320-2330, to jednak mocarstwo wciąż utrzymuje wielkie garnizony w dalekich systemach przyłączonych do swojej organizacji.

Emperor, The / Cesarz
Patrz Duval, Hengist.

Epsilon Corporation / Korporacja Epsilon
Nikt tak naprawdę nie wie kiedy dokładnie została założona Korporacja Epsilon ani też kto był założycielem (nigdy ich nie widziano), ale jej działalność można prześledzić wstecz aż do XXI wieku n.e. Zajmowali się wówczas handlem i produkcją broni - od broni białej, poprzez konwencjonalną aż po arsenały nuklearne III Ziemskiej Wojny Światowej. Korporacja ta, wraz z biegiem historii, znana była pod wieloma nazwami. Nazwa Epsilon jest najnowszą z nich.
Przeniesiona ze swojej centrali na Ziemi (dokładna lokalizacja jest nieznana) gdy tylko kolonizacja kosmosu stała się masowa, korporacja jest obecnie właścicielem planety Epsilon Indi 10 w systemie Epsilon Indi [-1,-1] i posiada tam ogromny kompleks podziemny, z niezarejestrowanym, prywatnym kosmodromem. Jest to jedyna znana stała centrala korporacji. Gdy potrzebne są jakieś budynki (fabryki, hale produkcji, laboratoria itp.) - firma wynajmuje je od osób trzecich.
Korporacja posiada ponad 50 tys. ha. ziemi w Epsilon Indi. Wynajmuje ją hodowcom bydła za ciężkie pieniądze. Jest ona także jednym ze znanych inwestorów w lokalnych gorzelniach, które wytwarzają sławny na cały system burbon. Zgodnie ze swoimi tradycjami, firma współpracuje z Armią Federacji nad nowymi projektami broni. Wynajmuje w tym celu kilka biurowców w Eta Cassiopeia [0,2].
Epsilon posiada również koncesję wydobywczą i prawa własności dla systemu -45'13677 [-1,-2], który znajduje się dokładnie w pasie granicznym między Federacją a Imperium. W związku z tym, wielokrotnie już podejrzewano korporację o szmuglowanie kontrabandy z Imperium do Beta Hydri, jednakże każda próba potwierdzenia tych informacji spełzała na niczym, tak samo jak wszelkie śledztwa prowadzone w tej sprawie.

Faulcon DeLacy

Pierwotnie znana jako Faulcon Manspace, zlokalizowana była niegdyś w Reorte [-3,-5]. Korporacja ta wygrała przetarg na zaprojektowanie statku policyjnego i stworzyła Viper'a - który to statek przyniósł firmie krociowe zyski. Dzięki zręcznej polityce przejęć i fuzji, Faulcon Manspace stała się jedną z największych korporacji.
W 2888 roku podjęto decyzję o kupnie firmy Paynou, Prosset i Salem, ponieważ korporacja chciała w taki sposób zaistnieć na rynku jednoosobowych statków handlowych (i w taki sposób stała się posiadaczem patentu na konstrukcję Cobry Mk1). Fuzja z korporacją deLacy ShipWorks z systemu Inines w 3034 roku (która to firma zajmowała się produkcją Krait'a) zaowocowała zmianą nazwy na tą, którą znamy dzisiaj a także przeniesieniem centrali na Marsa w systemie Sol [0,0] do miejscowości Olympus Village.
Po fiasku projektu Cobry Mk2, korporacja podwynajęła firmę Cowell & MgRath Shipyards z Lave do wykonania poprawek i ukończenia projektu Cobra Mk3. Zanim Faulcon DeLacy wykupiła podwykonawcę w 3113, wymieniła całą kadrę działu rozwoju i projektów. W 3126 roku korporacja wykupiła firmę Zorgon Petterson Group, projektantów Fer-de-Lance.
Jest ogólnie uznaną prawdą, że Faulcon deLacy byłaby znacznie większa, niż jakakolwiek inna korporacja, gdyby nie fiasko właśnie tego projektu. Fer-de-Lance został zdelegalizowany we wszystkich zaludnionych systemach, jako zbyt potężny na swoje rozmiary statek. Jednakże i bez tego statku, korporacja ma się całkiem nieźle, biorąc pod uwagę ich dochody ze sprzedaży Eagle LRF i praw własności przemysłowej na wersje Mk2 i Mk3 tego popularnego myśliwca. Bestsellerem prawdopodobnie okaże się również zamiennik starzejącego się Viper'a DC, czyli Viper Mk2.

Federal Military / Armia Federacji

Federal Military to nic innego jak siły wojskowe Federacji. Pomagają chronić mocarstwo i wzmacniać pokój w większości graniczących z Federacją systemów o niestabilnym podłożu politycznym. Nadają swoim żołnierzom stopnie wojskowe (rangi), oraz za udział w szczególnie niebezpiecznych misjach medale i wyróżnienia. Wiecej na temat rang i medali znajdziesz w dziale Ranks.

Federation / Federacja

Federacja została utworzona po bitwie pomiędzy siłami Ziemi i Tau Ceti, wywołanej tym, że wojska Tau Ceti spowodowały śmierć wielu obcych form życia w galaktyce. Pierwszymi członkami były systemy Sol (Ziemia) [0,0], Tau Ceti [0,0], Delta Pavonis [0,-2], Altair [-2,1] i Beta Hydri [0,-2]. Ustrój polityczny Federacji opiera się o linię demokratyczną, a "społecznie nie do przyjęcia" towary jak narkotyki, niewolnicy, broń itp. są w większości systemów nielegalne, aczkolwiek zdarzają się tutaj wyjątki, gdyż Federalna demokracja pozostawia wybór w rękach lokalnych władz.

FIFA

Nikt nie wie co tak właściwie oznacza ten skrót, jednak wszyscy podejrzewają, że ma coś wspólnego z futbolem (w bardziej zacofanych systemach wciąż funkcjonuje nazwa "piłka nożna"). Jest to po prostu ciało nadzorujące wszystkie gry we wszystkich ligach w universum - a co za tym idzie, rządzi najbardziej popularnym sportem w zamieszkałych systemach.
Rozgrywki o Puchar Glaktyczny odbywają się co cztery lata. Aktualnie tytuł dzierży Achenar, który zwyciężył reprezentację Ziemi po kontrowersyjnym golu (ziemscy kibice są zdania, że Iago Donnamara, król strzelców ligi Achenaru, wepchnął piłkę do bramki ręką. W wywiadach twierdzi on jednak, że jeśli już, to było to "długie ramię miłościwie nam panującego Cesarza")

Griddley, 'Colonel' Maxwell

Maxwell Griddley jest znany jako Wielki Łowczy (łowca nagród), ale wiadomo, że zajmował się również innymi sprawami. Co ciekawe - nie ma żadnych wzmianek o "pułkowniku Griddley" ani w kartotekach Federacji, ani w jakiejkolwiek innej organizacji wojskowej. Chodzą słuchy, że Griddley to nie prawdziwe nazwisko, lecz kryptonim tajnego agenta, związanego z supertajną agencją rządową. Odszedł na emeryturę w 3197 roku i podobno mieszka gdzieś w Honda, w systemie Alkaid.

Guardians of the Free Spirit, The / Strażnicy Wolności Ducha

Strażnicy Wolności Ducha są izolacjonistyczną sektą religijną. Wyznają zasadę życia w jak nawiększym ubóstwie i umartwieniu ciała. Żyją w małych, zamkniętych enklawach, w podziemnych jaskiniach rozsianych po planetach systemu Van Maanens Star (0,1) - który został im podarowany przez Federację w 2480 roku. Większość towarów i dóbr jest w tym systemie nielegalna, jako że rzeczy materialne są, w ich mniemaniu, obrazą w oczach Boga. Aby uzyskać wstęp do systemu, należy wcześniej wystarać się o pozwolenie wydawane tylko nielicznym przez Ojca Dyrektora sekty.

Gupta Industrial Corporation / Korporacja Przemysłowa Gupta

GIC zajmuje się głównie produkcją zaawansowanej technologicznie broni, głównie ciężkich broni bojowych, platform strzeleckich, pojazdów itp. Korporacja ma wiele fabryk rozsianych po systemach Niezależnych. Sprzedaje swoje wyroby każdemu, kto chce je kupić - jeśli tylko ma pieniądze, bez względu na przynależność polityczną. Gupta ostatnio postanowiła wejść na rynek statków kosmicznych, wobec czego zakupiono Gerege Federation Space Works, producenta frachtowców Boa.

Gutamaya Corporation / Korporacja Gutamaya

Ta korporacja jest ściśle związana z Imperium a pola działania obejmują produkcję statków i wydobycie. Są producentem myśliwców Eagle Mk 3 i niemalże legendarnej serii statków Imperial. Prasa niejednokrotne sugerowała, że powodem, dla którego Gutamaya otrzymuje tyle zleceń i kontraktów od Marynarki Wojennej Imperium, jest to, że Książę Hektor Duval, czwarty w kolejce następca tronu, jest jednym z wiceprezesów korporacji.

Ingram Corporation / Korporacja Ingram

Ingram zajmuje się techniką laserową od bardzo dawna i właściwie każdy pilot we Wszechświecie używał, używa, będzie używał lub zna kogoś kto używa lasera tej firmy. Ingram produkuje zarówno lasery pulsacyjne jak i bojowe - ich ostatnie konstrukcje to 20MW i 100MW lasery bojowe. W swojej historii, firma była już zagrożona bankructwem, zwłaszcza gdy spółka Lance & Ferman zaprojektowała tzw. Laser Wojskowy, oparty na nowoczesnych technologiach. Na szczęście dla Ingrama, uzbrojenie tego typu zostało jednomyślnie zdelegalizowane przez wszystkie mocarstwa. Krąży pogłoska, że firma wyłożyła na ten edykt niezwykłe ilości kredytów, "nakierunkowując" władze, aby podjęły korzystną dla nich decyzję.

INRA

Podczas wojen Thargoidów, dwie największe siły uformowały wspólną organizację militarną która została nazwana INRA, a jej celem nadrzędnym była walka z Thargoidami. Pilotami INRA zostali najlepsi z obu armii. Zwyczajem jest, że oficerowie INRA otrzymują odpowiedniki rang w obu armiach. Organizacja ta nadal istnieje, choć na drugim planie. Istnieje wiele domysłów jaką rolę odegrała INRA w tym, że Thargoidzi zniknęli. Plotki głoszą, że organizacja ta nie została rozwiązana, gdyż jej obecnym zadaniem jest zatajenie prawdy o faktycznych powodach pokonania Thargoidów.
Jak się później okaże, Thargoidzi nie zostali pokonani, tylko zmuszeni do ucieczki do odległego ukrytego systemu w którym żyją po dziś dzień, a ty dzielny komandorze, jako jeden z niewielu otrzymasz jeszcze szansę na poznanie prawdy (zobacz misje Thargoidów)

Imperial Navy / Imperialna Marynarka Wojenna

Wojska Imperium są jedną z najgroźniejszych sił w galaktyce, posiadają wysoki poziom profesjonalizmu, a utytułowani Komandorzy cieszą się dużym zaufaniem w swoich społecznościach. IMW słynie ze swoich unikatowych rang nadawanych żołnierzom (od Sługi do Księcia). Odzwierciedlają one feudalną strukturę Imperium i są zbliżone do szlacheckich tytułów, zamiast wojskowych stopni jak zostało to przyjęte w innych armiach. Wojska Imperium podzielone są na sekcje zwanymi Protektoratami, z których każda odpowiedzialna jest za inny obszar galaktyki.

J-Corp

Jest to jedna z najbardziej zagadkowych korporacji w świecie biznesu. Nigdy nie zajmują się swoją zarejestrowaną działalnością a jedynie dokonują inwestycji na różnych polach. Interpol wielokrotnie przesłuchiwał tak zwykłych pracowników jak i zarząd korporacji i, chociaż żadna nieprawidłowość nie została wykryta, to jednak pozostało wrażenie, że J-Corp zajmuje się czymś co najmniej dziwnym. Ich głównym polem działania jest inwestowanie pieniędzy, które zostają wpłacone na konta korporacji w gotówce. Identyczne sumy zostają z tych kont wypłacone po krótkim czasie i - znów jako gotówka - wpłacone do banków prowadzonych przez inne korporacje. Jakiś czas później, wpłacone sumy znów zostają wydobyte i po raz kolejny w formie gotówki przewożone są przez korporacyjnych kurierów do korporacyjnych banków, które dziwnym zbiegiem okoliczności zawsze znajdują się w systemach anarchicznych.

Jeden z takich kursów z pieniędzmi był bacznie obserwowany przez tajniaków Interpolu. Kurierem był niejaki komandor Maharg Jr. Wyruszył z systemu Gateway aby po dłuższym kluczeniu trafić w końcu do Miphize [-1,14]. Pościg dotarł do York Starport z niewielkim opóźnieniem, wywołanym przez niespodziewany atak Trój-Sojuszu, wystarczającym jednak aby stracić ślad Maharga. Agenci, dowiedziawszy się, że widziano komandora w okolicach Banku Miphize, wznowili pościg pieszo, tylko po to, aby być świadkami spektakularnej eksplozji: lokalny oddział Banku Miphize został wysadzony w powietrze przez ogień artylerii, skierowany przez oddział AWM przeciwko znajdującemu się na dachu snajperowi KPM. Agenci zniesmaczeni - i bez dowodów, które wyleciały w powietrze wraz z bankiem - wrócili do swoich przełożonych, aby zdać odpowiednie raporty.
Nikt nie zdołał odkryć personaliów właściciela J-Corp, lecz przyjęto, że kluczem jest odgadnięcie co oznacza inicjał "J" w nazwie. Sugerowano, że jest to J jak Jades (niepotwierdzone). Mogłoby też oznaczać J jak Janus, co oznacza, że korporacja stanowi przykrywkę dla INRA. Ostatni dziennikarz, który prowadził śledztwo w tej sprawie padł ofiarą pilota ciężko uzbrojonego frachtowca Boa BB-122.

Jades, Viscount / Sergeant-Major (na emeryturze)

Jeden z niewielu komandorów, którzy, mając stosunkowo wysokie rangi w obu mocarstwach, nie są powiązani z INRA. Jades pracował początkowo dla Federacji, jednak w końcu zdradził ją w poszukiwaniu lepszych zarobków i statusu społecznego w Marynarce Imperium. Osiągnąwszy tytuł Wicehrabiego i uzbierawszy dość zestrzeleń aby otrzymać rangę Niebezpieczny, odszedł w 3249 roku na emeryturę. Żyje w New Rossyth w systemie Alioth [0,4] z odsetek z milionów uczciwie (bądź nie) zarobionych kredytów. Pracuje jako konsultant w AAAI. Wszyscy spodziewają się, że jego syn Jades Jr, wkrótce pójdzie w ślady ojca.

Jjagged Bbanner

Jest to prawdopodobnie najbardziej znany zespół muzyczny w systemach zamieszkanych przez ludzi. Ich utwory od wielu lat dominują w czołówce wszelkich list przebojów. Znani są również z tego, że wydają niezwykłe ilości pieniędzy na rozrywkę i różne ekstrawaganckie pomysły. Co dziesięć lat sponsorują wyścig Wiccan Ware, który polega na jak najszybszym przewiezieniu holodysku z nagraniem JB z Old Curie w systemie Gateway [-1,4] do portu Ghandi w Alioth [0,4].

Lance & Ferman

L&F są najbardziej znani dzięki ich popularnym pociskom rakietowym. Przodują w tej dziedzinie od tak długiego czasu jak większość Komandorów potrafi sobie przypomnieć. Technologicznie również wyprzedzają inne firmy - co prawie stało się przyczyną upadku firmy, gdy ich multimiliardowy projekt Lasera Wojskowego został zbojkotowany przez policje całego wszechświata (głównym hasłem reklamowym było: "Zrób mamusi przysługę - Kup Laser Wojskowy spółki L&F"). Gdy wydawało się już, że zyski L&F poważnie spadną, spółka opracowała znacznie potężniejsze (i bardziej kosztowne) Akceleratory Plazmy. Policja nie zabroniła ich, ponieważ dała się przekonać, że ogromny koszt instalacji takiego cacka będzie daleko poza zasięgiem większości piratów.

Miphize Liberation Army / AWM

Armia Wyzwolenia Miphize została uformowana podczas powstania narodowego przeciwko rządom Komunistycznej Partii Miphize (KPM, która została stworzona jako wyraz sprzeciwu wcześniejszym formom rządów na Miphize). Działanie AWM polega na karaniu członków KPM za zdradę tradycji i pierwotnych praw, na mocy których uformowany został pierwotny rząd tego systemu. Realizują swój program głównie za pomocą materiałów wybuchowych.
New Rossyth Shipyards / Stocznia New Rossyth
Stocznia New Rossyth jest detalicznym działem AAAI i zajmuje się sprzedażą i serwisowaniem statków kosmicznych. Aby obciąć koszty, skróciła ostatnio termin gwarancji na swoje produkty i na usługi serwisowe praktycznie do zera. Wynikła z tego zmiana motta z: "Wszechświat Jest Wielki, Ale Nigdy Nie Będziesz Samotny Ze Stocznią New Rossyth" na nieco krótszą jego wersję: "Wszechświat Jest Wielki! Powodzenia.".

O'Lexy, "S.I.C.K." Martin

Major Martin O'Lexy z Gateway jest szeroko znanym oblatywaczem nowych konstrukcji. Zatrudnia go zarówno Federacja (C.I.C.), Imperium jak i AAAI. Znany jest z tego, że potrafi wyciągnąć z każdego statku maksimum możliwości i nieraz już uszkadzał prototypy w trakcie gwałtownych manewrów (nazwa kodowa Martina wzięła się stąd, że podczas lotu pokazowego jednej z najnowszych konstrukcji AAAI, z osób znajdujących się na pokładzie jedynie on zachował zawartość żołądka w stanie nietkniętym). Nieśmiertelną sławę zyskał w 3253 roku, gdy (jako jedyny człowiek jak do tej pory) osiągnął prędkość 0,998c używając tylko napędu konwencjonalnego. Oprócz tego trudni się handlem na szeroką skalę, dużo podróżuje a w wolnych chwilach przewodniczy niewielkiej radzie, równie znamienitych co on, pilotów. (ELITE PL)

Organization, The / Organizacja

Nikt nie wie czym tak naprawdę jest Organizacja, ale wygląda na to, że mają wiele powiązań z półświatkiem zorganizowanej przestępczości. Co ciekawe, Organizacja wymieniana jest jako projektant i konstruktor statku kosmicznego Constrictor.

Perez Corporation / Korporacja Perez

Reklamowana pod słusznym i chwytliwym sloganem "Perez zwany, w walce znany" korporacja zajmuje się wszystkim co jest związane z wojną. Produkują całe wyposażenie żołnierza, od manierek, plecaków i mundurów, poprzez broń osobistą, po czołgi, myśliwce i szturmowce - a także oferują usługi najemników. Perez maczał palce w wielu rebeliach i rewolucjach - w rzeczy samej to właśnie ta korporacja uzbroiła Rebeliantów w bitwie o Alioth, co w ostatecznym rozrachunku doprowadziło do utworzenia Sojuszu. Centrala korporacji Perez mieści się w Zaonce [-2,-6], który to system jest jednym z czołowych niezależnych systemów przemysłowych. Mówi się, że KP ciągnie niezwykłe zyski ze sprzedaży broni wszystkim frakcjom wojny domowej w Ayqugre [-6,-6]. Korporacja nigdy nie zaprzeczyła tym doniesieniom.

Rockforth Corporation / Korporacja Rockforth

Korporacja Rockforth ma bazę w systemie Ackwada [-5,-3] i posiada dużą liczbę kasyn i domów gier, rozsianych po wszystkich ludzkich światach, co przynosi jej krociowe zyski. Prezesem firmy jest Thompson Thompsonson. Korporacja wielokrotnie była podejrzana o działalność przestępczą, zarzucanej szczególnie rodzinie Thompsonson, jednak kategoryczne zaprzeczenia szybko oczyszczały jej dobre imię. Korporacja jest przewrażliwiona na punkcie swej dobrej reputacji i każdy, kto mógł swą krytyką zaszkodzić RC, był natychmiast ciągany po sądach aż do całkowitego zrujnowania oskarżonego. Ci, którzy nie stawiali się na rozprawy lub wynajmowali zbyt dobrych adwokatów, znikali bez śladu.

Seventh (Far Systems) Protectorate / Siódmy Protektorat (Odległe Systemy)

Siódmy Protektorat jest jedną z najlepszych - i budzących największy postrach - flot Marynarki Imperium. Pomimo tego, że przydział do Gwardii Honorowej Cesarza jest uważany za najlepszą z możliwych posad (prestiż, "trwanie w gotowości" w bezpiecznym Achenarze, udział w przyjęciach itp.), większość komandorów składa podanie o przydział do "Siódemki" - głównie z powodu swobody w podejmowaniu decyzji oraz większej ilości akcji i misji.
Siódmy Protektorat koszaruje w systemie Laedia [-4,1], który jest również najbardziej wysuniętym na "północ" posterunkiem Imperium. Podczas Wojen Thargoidzkich, 7-ka stanowiła trzon sił w walce z Obcymi - i tak uzyskała swoją zasłużoną reputację. Teraz, gdy Thargoidzi zniknęli, na Północnej Granicy dzieje się zdecydowanie mniej, jednak flota Protektoratu regularnie patroluje okolicę w poszukiwaniu piratów i kryminalistów. Nie da się ukryć, że te, wybitnie porządkowe, działania, stanowią dla dowództwa Marynarki doskonałą wymówkę na utrzymywanie 7-ki tam gdzie jest i przykrywkę do ich prawdziwego zadania - obserwacji Sojuszu.

Sirius Corporation / Korporacja Syriusz

Założona w systemie Sirius (1,0) w latach '50 XXIV wieku korporacja, której największym osiągnięciem było opracowanie paliwa wojskowego i wprowadzenie go na rynki komercyjne. Produkt ten wywołał duże zainteresowanie w Federacji i zapoczątkował masową konwersję napędów na nowy typ paliwa. Dzięki temu siły wojskowe Federacji uzyskały chwilową przewagę nad Marynarką Imperium, trwająca jednak ledwie kilka lat, zanim Imperium same skonstruowało takie silniki
W późniejszych latach okazało się, że korporacja zaopatrywała w paliwo zarówno Federację jak i Imperium i, gdy tylko szala przechylała się na korzyść jednej ze stron, aranżowała przerwy w dostawach. Taka strategia pozwoliła przedłużać wojnę i ciągnąć z niej niebywałe zyski. Teraz, gdy wojny już się skończyły, korporacja przeniosła się na rynki cywilne i znacznie rozszerzyła swoją ofertę, m.in. zajęła się dostarczaniem produktów Dreamware.

Smith, Mr / Pan Smith

Obecny prezes Korporacji Syriusz jest androidem (klasy kappa/epsilon) znany jedynie pod pseudonimem "Pan Smith". Nie jest już tak potężny jak jego poprzednicy, jednakże w dalszym ciągu jest zaangażowany w interesy zarówno z Federacją jak i Imperium. Jego brat (android z wycofanej z użytku serii sigma) nie jest najbardziej zrównoważonym osobnikiem. Aktualne miejsce pobytu braci nie jest znane.

Tri-Alliance, The / Trój-Sojusz

Istnienie i program Trój-Sojuszu są otoczone mgiełką tajemnicy, ale wydaje się, że lata jego aktywności przypadają na okres Wojen Thargoidzkich. Wiele przemawia za tym, że była to nieoficjalna organizacja, będąca protoplastą INRA, złożona głównie z członków straży obywatelskiej. Jednostki Trój-Sojuszu prawdopodobnie organizowały prewencyjne ataki na bazy Thargoidów, dopóki ta praktyka nie została zakazana przez Konwencję Garlane. Krążą pogłoski, że kolaborowali także z piratami.
Powszechnie znanym natomiast jest fakt, że prawie wszyscy piloci, mogący mieć powiązania z Trój-Sojuszem, mają rangę Elite w Elitarnej Federacji Pilotów. Ostatnio odkryte informacje potwierdzają również, że INRA używała pilotów Trój-Sojuszu do przeprowadzania tajnych operacji. Biorąc pod uwagę tajemniczy charakter głównej sekcji INRA, cele i losy tych operacji pozostają nieznane.

Turner, Mic

Współwłaściciel AAAI. Główny projektant myśliwca Saker Mk3. Mic Turner jest także zapalonym podróżnikiem i odkrywcą i często bierze sobie długie urlopy, aby wybrać się do nowego systemu.

Valhallian Democratic Peace Party / Valhallańska Pokojowa Partia Demokratyczna

Jedna z najbardziej absurdalnie nazwanych organizacji politycznych. Valhallańska Pokojowa Partia Demokratyczna jest w rzeczywistości partią rządzącą planetą Valhalla w systemie Tiliala [-4,-1] - i to rządzącą twardą ręką. Dyktatorem w tej rozgrywce jest Augustus Checkin, który kieruje również Tajną Policją. Nie trzeba chyba dodawać, że rządy VPPD są wysoce niepopularne. W opozycji pozostaje zdelegalizowana Valhallańska Armia Wyzwolenia.

Valhallian Liberation Army, The / Valhallańska Armia Wyzwolenia

Partia opozycyjna w stosunku do VPPD. Valhallańska Armia Wyzwolenia ma dwa ramiona - polityczne i bojowe. Oba skrzydła partii prowadzone są przez rodzinę Rast, a bojówkami dowodzi niejaka Dentara Rast. Tak jak i inne partie opozycyjne, VAW działa nielegalnie.

Vega Line Corporation / Korporacja "Linie Vega"

Ta korporacja, działająca na polu turystyki, wypoczynku i rolnictwa, ma swoją centralę w systemie Vega [-3,2]. Swego czasu firma podejrzewana była o to, że większość produktów pochodzących z hodowli (zwierzęta i skóry) sprzedawana była prawie wyłącznie do tych systemów gdzie są nielegalne. Oczywiście korporacja żywo zaprzecza tym oszczerstwom, i twierdzi, że seria morderstw na personelu korporacji z pierwszej połowy tego wieku, nie była próbą zatarcia śladów lecz skierowana była przeciwko dobremu imieniu VLC.
Korporacja od jakiegoś czasu zajmuje się również projektowaniem i budową statków kosmicznych - i ten dział VLC zaczął niespodziewanie przynosić duże zyski.

Walden, Dr

Dyktator Lave, dr. Walden, jest już u steru władzy od długiego czasu i trzeba przyznać, że rządzi żelazną pięścią ale sprawiedliwie.
Krąży wiele opowieści o tym jak Walden został władcą Lave, jednak najbliższa prawdy wydaje się wersja, w której doktor przybywa jako specjalista-botanik, przeprowadzający badania nad słynnym czerwiem drzewnym z Lave. Udało mu się zyskać zaufanie ówczesnego władcy, Mateusza Majora, i został zatrudniony jako doradca naukowy. W ciągu kilku lat zdobył popularność w całym rządzie i zabrał się za spiski i intrygi za plecami Majora. Walden ostatecznie wspiął się prawie na szczyt drabiny władzy, gdy został Wiceprezydentem. Gdy M. Major wyruszył na konferencję władców systemów niezależnych, Waldenowi powierzono "regencję". Major nigdy nie dotarł do Zaonce, gdzie miała się odbyć konferencja, natomiast jego eskorta, złożona z samych elitarnych pilotów na potężnych Fer-de-Lance, wylądowała bez uszczerbku. Podobno cała grupa padła ofiarą błędnego skoku, i została natychmiast zaatakowana przez formację ciężko uzbrojonych statków Trój-Sojuszu. Statek Major'a zniknął gdzieś w ferworze walki.
Niezależnie od tego, co się wydarzyło, Walden przejął władzę w Lave bez oporu i od tamtego czasu siedzi twardo na stołku. Pomimo, że dzierży buławę już od 70. lat, nie wygląda starzej niż na 40 - jego wygląd nie zmienił się od czasu przybycia do systemu. Wywołało to falę spekulacji, że nie jest człowiekiem. Potwierdziło się to, gdy nie udał się zamach na jego osobę. Niedoszli zabójcy zdetonowali w jego biurze bombę ze śmiertelnie groźnym gazem - Walden wyszedł z tego bez draśnięcia. Próba zamachu prawdopodobnie została zorganizowana i sfinansowana przez piratów - żaden z mieszkańców Lave nie podniósłby ręki na swego uwielbionego władcę.

Werner Industrial Corporation / Korporacja Przemysłowa Werner

WIC to firma zajmująca się jedynie zaawansowanymi technologiami. Jest największym w galaktyce producentem komputerów i robotów - i wielu ma odbiorców wśród sił wojskowych wszystkich możliwych stron i konfliktów. Ostatnio zajęli się dochodowym rynkiem Dreamware.


do góry




Frontier: First Encounters by David Braben and Frontier Developments ©1995
Who Is Who section by Graham Thurlwell © 1996-2004
Who Is Who section update by M. Ulman aka Inquisitor © 2008
Everything else © 2008 Marcin Oleksy unless otherwise stated
    PL Frontier: First Encounters Web Site